הרב אמסלם: "אין צורך בשני רבנים ראשיים" הרב הלברטל: "מדובר ב-2 תרבויות שונות!"

הרב חיים אמסלם, לשעבר ח"כ במפלגת ש"ס, ועורך הדין והרב דב הלברטל, לשעבר ראש לשכתו של הרב ישראל מאיר לאו, מדברים על הבחירות לרבנות הראשית - האם ניתן להסתפק ברב ראשי אחד?



 

ליאת בלכטובסקי מלכא

הסערה סביב זהותם של הרבנים הראשיים הבאים עוררה דיון בנוגע לרלבנטיות של מוסד הרבנות והעלתה את השאלה לגבי הצורך בקיומם של שני רבנים ראשיים. למרות שגם כיום עדיין ניתן מידי פעם להרגיש ב"ניחוחות" של קיפוח עדתי, המרקם של המדינה השתנה לחלוטין מראשית ימיה ואפשר לומר שהתרבויות, האשכנזית והמזרחית, כמעט והתמזגו לחלוטין.

הרב יונה מצגר הרב שלמה עמאר

אך למרות שלדעת רבים ההבדלה בין רב ספרדי לרב אשכנזי מנציחה את הפער בין הדורות, יש כאלו שעדיין טוענים שהצורך בשני רבנים ראשיים אורתודוקסיים הוא הכרחי. אחד מאלו שתומכים ב"הפרדת הכוחות" הוא הרב דב הלברטל שניהל את לשכתו של הרב האשכנזי הראשי לשעבר הרב ישראל מאיר לאו "אני חושב שיש עדיין צורך בשני רבנים ראשיים. אני סבור שזה תלוי באיך אתה מגדיר את התפקיד של הרבנות הראשית של ישראל, מכיוון שהיא חלון הראווה המסורתי של המדינה, ואנחנו עדיין שתי תרבויות פה במדינה". דעה מנוגדת לזו של הרב לברטל הציג הרב חיים אמסלם, לשעבר חבר בסיעת ש"ס. אמסלם, שידוע בעמדותיו המתונות, הסביר מדוע מה שהיה נכון לתקופות אחרות כבר לא רלבנטי לימינו אנו "בזמנו כשהוקמה המדינה ובאו מהגולה עם מנהגים עמוקים, הבדלי דיבור, מבטא, צורה, ולבוש כל עדה רצתה לראות ברב שלה כמייצג, אולי כמכבד מייקר ומוקיר, אבל היום כאשר אתה יודע מיהו אשכנזי או ספרדי רק לפי שם המשפחה שלו כבר אין צורך בכך". הרב אמסלם התייחס לעובדה שאפילו הרבנים הספרדיים הגדולים למדו בישיבות אשכנזיות "גם הרב יצחק יוסף למד בישיבות אשכנזיות, מעטים הם הרבנים שממשיכים את המסורת של הרבנות המזרחית האמיתית, הרבנות הזו - השקפתה נרמסה מזמן, אין היום באמת מי שמייצג את אותם הבדלים. אולי יש סמנטיקה לכאלה שאוהבים להסתובב בעולם עם הגלימה התורכית הרקומה הפרחים כי זה פותח אולי דלתות בפתחי נדיבים אבל זה כבר משהו אחר".

גם הרעיון לעשות רוטציה בין רב אשכנזי לרב מזרחי לא הייתה לרוחו של הלברטל ששלל את ההצעה "הרב יצחק יוסף אמנם למד בישיבה אשכנזית אבל הוא מאוד ספרדי, זה לא נכון לומר שאם רבנים ספרדיים למדו במוסדות אשכנזיים הם 'הישתכנזו', נוסח התפילה שונה, השפה והתרבות שונות וגם המנהגים, ההלכות והזיקה הרגשית שונים. אנחנו עדיין שתי תרבויות ומי שלא מבין את זה לא מבין את זה. אתה לא יכול בכפייה לחבר גשרים"

למשמע דבריו של "הרב האשכנזי" תיאר אמסלם כיצד נשקפת בעיניו דמותו של הרב הספרדי המסורתי "אצלי מסורת דורות, מסורת פסיקה, יהדות מתונה, מדיניות מקלה, תורה ופרנסה, הזדהות עם המדינה וציונות כפי שכל הרבנים הספרדים היו, זו השקפה ספרדית, וההשקפה הזו כמעט מתה."

המנהגים שהנחילו ראשי המדינה בראשית ימיה הפכו למעין סטטוס קוו שאותו כבר אי אפשר לשנות. נראה כי כל חוק וקביעה השתרשו כל כך חזק עד כי כל שינוי ולו הקטן ביותר גורר דיונים, סערות ומלחמת חורמה.

24/07/2013

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


Paris