ודאי ראיתם את הסרטון שבו נראית בחורה צעירה עומדת ברחוב אלנבי ומונעת משוטרים לחלק דו"חות תנועה לרוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים. הסרטון, כצפוי, הפך לוויראלי וגרר אחריו לא מעט תגובות. יש מי שמכנה את מור שעל, יוצרת הסרטון, כ'רובין הוד של הקורקינטים', אך יש מי שסבור שמדובר בפרובוקציה מסכנת חיים. בשיחה עם גלעד שלמור ודורון הרמן זעמה שעל על האכיפה שלא באמת מועילה, וקראה: "חייבים למצוא לזה פתרון. מפקירים את רוכבי האופניים".
מה גורם לבחורה לעמוד באמצע היום בלב לבו של רחוב סואן ולהזהיר אנשים מפני שוטרים? מור שעל, שעשתה בדיוק את זה, סיפרה: "לפני כמה חודשים נסעתי על קורקינט חשמלי בכביש, ובאיזשהו שלב הגעתי למצב שבו מימיני היה אוטובוס ומשמאלי משאית. פחדתי על החיים שלי, והחלטתי לעלות וליסוע על המדרכה". אותה החלטה "זיכתה" אותה בדו"ח בסך 250 שקלים, זאת מכיוון שהחוק אוסר על רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים ליסוע על המדרכה.
"בזמנו, כמה רגעים אחרי שקיבלתי את הדו"ח, התבאסתי שלא עשיתי שום דבר בנדון ולא הסברתי לשוטר שפחדתי", אמרה. "הייתי תקועה בין המשאית לאוטובוס ובאמת פחדתי. לא היה לי איך לברוח חוץ מאשר לעלות על המדרכה".
לדברי שעל, התגובות לסרטון חצויות כאשר חלק בעדה וחלק נגדה, אבל מבחינתה כל עוד מדברים על הנושא - מה טוב. "אי ההסכמה בין הצדדים היא שהופכת את הסרטון לוויראלי, וזה מעולה. אני מאוד מקווה שעכשיו באמת יקרה עם זה משהו. משהו רציני".
לא בכל המקומות יש שבילי אופניים כך שבמקרים כאלה החוק מחייב את ציבור הרוכבים ליסוע על הכביש ובכך לסכן את חייהם. עם זאת, נסיעה על המדרכה היא לא אופציה כי הרי מי שנתון לסכנה במצב הזה הם הולכי הרגל. אותם הולכי רגל הם גם המתנגדים לסרטון של שעל, הפוחדים מפגיעת הרוכבים.
"הם צודקים", אמרה שעל, "גם אני הולכת רגל ואני יודעת מה זה כשרוכב משתולל על המדרכה. זה באמת מפחיד והרוכבים לא אמורים לעשות את זה. קורקינטים חשמליים לא צריכים ליסוע על המדרכה, אבל גם לא על הכביש עם חשש לחייהם. יש פה בעיה שחייבים לפתור, ומהר".
למרות שיש היגיון במה ששעל אומרת, גלעד שלמור לא בטוח שהדרך שבה פעלה נכונה. בשבוע שעבר נאלץ שלמור להעביר כמה ימים בבית החולים, שם הכיר אישה שישבה וחיכתה לנס. "הבן שלה, שסובל מפגיעת ראש, רכב על אופניים בלי קסדה בדיוק במקום שבו צילמת את הסרטון", סיפר. "את באת ומנעת מהשוטרים לתת דו"חות, וזה מה שהפריע לי בסרטון שלך".
"הסרטון הזה צולם בכוונה", השיבה שעל, "צילמתי אותו כדי שיהיה ויראלי ושיעלה דיון ציבורי. קרה משהו שיכולתי להביא לסדר היום וזה מה שרציתי. רציתי שציבור שלם יקום ויגיד שיש פה בעיה". שעל ביקשה להדגיש כי לא הייתה לה כוונה למנוע מרוכבים חסרי קסדה לקבל דו"חות, אלא רק מאלה שנאלצים ליסוע על המדרכה. "השוטרים צריכים לאכוף את הבטיחות האישית של הרוכבים בכל צורה אפשרית. אני מנעתי מהשוטרים לחלק דו"חות במשך שעה כדי לצלם וידיאו. אני לא עומדת שם על בסיס יומי ומונעת את עבודתם. ממש לא".
איזה מסר ניסית להעביר?
"שיש בעיה שחייבים לדבר עליה ולמצוא לה פתרון. מפקירים אותנו בסופו של דבר. הרי מה האפשרויות שנותנים לנו? ליסוע על הכביש עם קסדה. גם אם ארכיב קסדה ואלבש חליפת שיריון של ימי הביניים - ברגע שאוטובוס ייכנס בי, כולם יכולים להגיד לי שלום. קסדה ודו"חות לא יעזרו כאן".
על פי הנתונים, מאז כניסת הקורקינטים השיתופיים לרחובות חלה עלייה של כ־30 אחוז בכמות הקשישים המתאשפזים בבתי החולים עקב פגיעות של רוכבים. שלמור: "זקנים נפגעים וצריך להתחשב בהם". למרות שאין ספק ששלמור צודק, הכל מתחיל ונגמר בתשתיות. הרמן: "אפשר להתווכח על הצורה, אבל בסוף מור צודקת. התשתיות פה כל כך דפוקות כי אי אפשר ליסוע על הכביש כמו שצריך, אסור על המדרכה ואין מספיק שבילי אופניים".
עריכה: מיכל דאבי