האיחוד האירופי הודיע על הסרתה של מדינת ישראל מרשימת 'המדינות הירוקות' ובכך למעשה תיאסר כניסת ישראלים לאירופה. ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב כי ב-1 באוגוסט השמיים ייפתחו, אך כעת לאור החלטת האיחוד, מסתמן כי גם בתאריך היעד השמיים יישארו סגורים. עופר לפלר, דובר רשות שדות התעופה התייחס לנושא והתריע מפני 'מותה של התעופה בישראל'.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התפאר לא פעם בהישגיה של מדינת ישראל בהתמודדות מול התפשטות מגפת הקורונה, אך כעת לאור מה שמסתמן כהתפרצות גל שני והמגמה המטרידה של עליה בתחלואה הפכה ישראל ל'מדינה אדומה'. עופר לפלר, דובר רשות שדות התעופה, טען כי החלטת האיחוד האירופי שלא להתיר כניסת אזרחים ישראליים לאירופה לא קשורה לנתוני התחלואה, "כל הסיפור עם האירופאים זו הדדיות, בואו נודה על האמת. זה לא רק זה שהם חושבים שאנחנו מדינה אדומה, לא קשור למספרים. כל עוד מדינת ישראל לא מכניסה דרכונים זרים, מחייבת בידוד של שבועיים לכול מי שנוחת במדינת ישראל - כך נוהגים כלפינו האירופאים".
כמו כן, הוא הסביר כי כל אדם המחזיק דרכון אירופאי שם התחלואה גבוהה, כמו למשל באיטליה שהייתה אחד ממוקדי ההתפרצות המרכזיים ביותר, "יכול להיכנס לכל מדינה באירופה אבל הוא לא יכול להיכנס למדינת ישראל, גם אם היה הולך לשבועיים בידוד. לישראל יכולים להיכנס רק בעלי דרכון ישראלי שבאים מחו"ל, יש לנו כאלף נוסעים ביום עדיין". הוא הדגיש כי לא מדובר חלילה בנקמה של האירופאים באזרחי ישראל, אלא הם "מסתכלים על הדדיות. ברגע שנבטל את נושא הדרכונים הזרים שלא יכולים להיכנס למדינת ישראל, אני לא רואה גלים של תיירים מגיעים לכאן אבל אני כן רואה אנשי עסקים מגיעים לכאן, את הכלכלה מתחדשת, את התעופה מתרוממת".
היום (ד') אירופה פותחת את שעריה לכלל אירופה, "אפילו מצרים שיש שם תחלואה פי 3 יותר גבוהה פותחת את השערים שלה לתיירים, שכמובן צריכים להציג פוליסה רפואית. זה מה שאנחנו אומרים, תציגו לנו פוליסה רפואית, יש כל כך הרבה דברים שאפשר לעשות. אסור להרוג את התעופה, מדובר ב-150,000 אנשים שמתפרנסים מזה. מדינת ישראל המציאה את הדבר הזה שנקרא מדינות ירוקות ואת טבלת התחלואה וזה התהפך לנו על הראש, הפכנו להיות מדינה אדומה". והוסיף: "ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה על מותה של התעופה בישראל".
לדברי דובר רשות שדות התעופה, "המשבר הזה מהתל בנו יותר מאשר אנחנו יודעים לתכנן ולחזות אותו". לכן, לטעמו צריך "להפסיק לדבר על פיילוט, לפתוח את השמיים בישראל לכולם, להחליט מי ייבדק בשדה התעופה, מי יישלח לבידוד ומי לא. בדיקה למי שנכנס למדינת ישראל ולא על חשבון הבדיקות של המדינה, משחרר אותו משדה התעופה ל-24 שעות בידוד ויקבל תשובה, אחרי 3 ימים יעשו בדיקה נוספת. יש מספיק אנשים בשוק הפרטי שעומדים בקצה המסלול להקים מעבדה שתבדוק את הנוסעים. צריך להפעיל את העולם העסקי שקשור לעולם התעופה. אין עליה במתים, אין עליה במספר המונשמים, בכמות האנשים שמגיעים לבתי החולים. אנחנו עושים יותר בדיקות ואם היו עושים יותר בדיקות במרץ כנראה שהיינו פה במאות אלפים באמת".
כמו כן, הוא התריע כי "עולם התעופה, קרי מקצועות תעופתיים יימחקו מעולם התעופה. אלה מקצועות שחייבים ברישיון, בעבודה יום יומית, חייבים להחזיר אותם לעבודה. לא בזה שאין נוסעים ומטוסים, אלא חייבים להכשיר אותם שוב, את כול אותם עובדים. יש טייסים שלא ראו את המטוס מהיום שהוצאו לחל"ת בתחילת מרץ, הם לא בסימולטור, לא במטוסים, מי יטיס את זה? תנו לאזרח לקבל את ההחלטה, תנו לאיש העסקים לקבל את ההחלטה. תבדקו אותו ביציאה ממדינת ישראל ותאפשרו לו לייצר דרכון רפואי וביטוח".
לסיום אמר דובר רשות שדות התעופה כי בשנת 2019 ב-1 ביולי היו למעלה מ-100,000 נוסעים. ביום, היום יש כ-1,000 בלבד, ומתי תחזור כמות הנוסעים שהייתה לדעתו? "לא יהיה ב-1 לאוגוסט. כדי להישאר אופטימי, הלוואי ובחגים יהיה פה קצה קצהו. ב-2027-2025 נגיע למספרים האלה, הלוואי".
עריכה: עופרי גליכמן