נאסר חלבי, בן דודו של השייח' אבו זאין אלדין חסן חלבי, שגופתו נחטפה מבית החולים 'זיו' בצפת, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב על הסיבות שהובילו למקרה.
"מה שקרה בבית החולים זה שסוכם עם ההנהלה שהגופה תצא ביום שבת בבוקר בשקית ניילון ישר לבית העלמין, בלי טקס קבורה, בלי כלום. והשייח' הוא בעל מעמד מאוד גבוה אצל הדרוזים, כולם מכבדים אותו, הוא מוכר בכל העולם אצל הדרוזים, ולקבוצה שנכנסה לבית החולים לא התאים שזה יעבור ככה סתם, רק עם שקית ניילון וישר לבית הקברות, בלי טקס קבורה. אז קרה מה שקרה. לפי דעתי, יש פה מחלוקת על איך הם נכנסו ואיך הם יצאו, היו יס"מניקים והייתה משטרה, איך הם לא התערבו? המילה 'חטפו' בכלל זו לא המילה", אמר חלבי.
חלבי יצא נגד השימוש במילה 'חטיפה': "'לקחו' זו מילה יותר הגיונית מאשר 'חטפו'. אין שומרים שם? אין משטרה? אין מחסום? אין שער? איך יצאו? המחלוקת הייתה על זה שהגופה תצא ביום שבת בשקית ניילון ישר לבית העלמין".
אתה אומר שבית החולים סיכם את זה עם המשפחה והיו כאלה שלא אהבו את זה.
"סיכם את זה עם המשפחה שהגופה תצא בשקית ניילון כנראה ביום שבת".
אבל הכניסה לבית החולים הייתה ביום שישי.
"נכון, כי ראו ששמו את הגופה בשקית ניילון וזה לא מתאים להם כי לאדם יש מעמד".
מישהו מהמשפחה ניסה למנוע מאותם אנשים להיכנס לבית החולים?
"לא, כי הם לא היו שם".
המשפחה או נציגים שלה לא היו יחד עם אותם אנשים שנכנסו בלילה לבית החולים, וגם לא הייתה פנייה של אותם אנשים אל המשפחה לאשר צעד כזה?
"כן, כי אתה יודע, אנשים מכבדים את השייח', ולא רצו שזה יעבור ככה סתם בלי טקס קבורה".
לדבריו, "ההנהלה של בית החולים הייתה צריכה להתחשב במצב, במעמד של השייח' שהוא סמל דתי גבוה אצל הדרוזים, אז לא היו צריכים לעשות מזה סיפור או למנוע מהם לקחת את הגופה".
אבל מנהל בית החולים אמר לנו שסוכם עם המשפחה.
"לא סוכם עם המשפחה, לא נראה לי".
אם מנהל בית החולים אומר 'סוכם עם המשפחה, זה ייעשה באופן מסודר, זה ייעשה בשבת', מה אתה יודע?
"בואי ניתן לזמן לעשות את שלו, לחוקרים לחקור את העניין ואחרי זה נחליט אם זה באמת סוכם או לא".
אתה חושב שלא?
"אני חושב שלא".
חלבי גם יצא נגד הכינויים שסופגת העדה הדרוזית מאז המקרה: "אמרו על הדרוזים שהם ברברים, למה? בגלל שיש להם ערכים? שייח' כזה שהוא נפטר וצריך לעשות לו טקס, אז הם ברברים?".
מי אמר את זה? מי השתמש במילה הזאת?
"בכל כלי התקשורת, אני קורא בפייסבוק, אני קורא את כל הכתבות, 'הדרוזים הם אנשים ברברים', 'הם מסכנים את החיים של האנשים'".
צריך לגנות את המילה הזאת, מצד שני, קרה פה משהו חמור ביותר.
"למה בבני ברק לא עשו אותו דבר? הראיתי תמונות של הלוויה של רב בבני ברק או לא יודע איפה, הרבה אנשים אחד ליד השני. אנחנו לפחות שמרנו על מרחק, עטינו מסכות, היינו מסודרים. אני לא יודע למה כל פעם, ספציפית מכנים את הדרוזים, 'ברברים, אין להם ערכים, פורצים לכל מקום, לא שומרי חוק'".
זה לא בסדר, צריך לגנות את זה, אבל זה גם לא בסדר לשבת 2,000 איש ביחד.
"ומה עם הלוויה של הרב שנפטר? ומה עם ההפגנות בבלפור? אלפי אנשים יש. ההלוויה שעשינו זה מסוכן ושם זה לא מסוכן? זה מסוכן בכל מקום, הקורונה לא מבדילה בין מגזר למגזר".
מה המצב הבריאותי הבוקר במג'דל שמס?
"רגוע, נקווה שהסגר הפעם יהיה יותר טוב ממה שהיה, עם אכיפת חוק כמו שצריך, כי אני לא רואה באמת סגר".
אתה מדבר על אכיפת חוק, מצד שני, אתם פורצים לבית חולים. תחליט.
"זה שונה, פה יש מצב של בן אדם שנפטר. למה הסגר הוא לא כמו שצריך? אנשים יוצאים ונכנסים לכפר, מטיילים, איזה סגר זה?".
כלומר, אתה אומר שזו בעיית אכיפה, השוטרים לא שם ואין מי שישמור על הכללים, ולכן הציבור עושה מה שהוא רוצה.
"המחסום נותן לאנשים להיכנס לכפר ולצאת ממנו. או שיהיה סגר כמו שצריך, או שלא יהיה, חבל על הזמן. שוטרים עומדים שם ונותנים לתיירים להיכנס למג'דל, למרות שבכלי התקשורת, הוכרז שכפר מג'דל שמס הוא כפר אדום".
תיירים נכנסים?
"כן, אני רואה אותם. רוכבי אופניים, אנשים באים לטייל, איזה סגר זה?".
עריכה: אמיתי דואק