בבוקר יום שישי נפתחו 15 קניונים מתוך 150 והביאו עימם בשורה משמחת לצרכן הישראלי, שאין מה לומר, הוא רק רוצה לקנות. בהלת הקניות העולמית של הבלאק פריידי חיזקה את הצורך של הישראליים לפתוח את הארנק, ולהמתין בתור בצפיפות יתרה, עד שיוכלו לחגוג כל הדרך לקופה. עבור מי שחשב שפתיחת 15 מתוך 150 קניונים זה לא מספיק כשאיום הקורונה מרחף מעלינו עמדו בגאון אתרי הקניות העולמיים והמקומיים כאחד שחגגו בגדול את יום הקניות.
אחיה פריד, ראש חטיבת שירותי התשלום בכאל, העניק לנו הצצה למספרים שמאחורי השקיות המבריקות מחניות הקניון, ואמר: "ראינו פה חגיגית בלאק פריידי כבכול העמים". לדבריו, ראינו עלייה של כ־20 אחוז בקניות, והישראלים קנו בסכום של למעלה מ־60 מיליון שקלים.
אז מה עומד מאחורי בהלת הקניות? האם אנשים לא יצאו לחופש, והחליטו לקנות מגבות או מצעים במקום לצאת לחופשה באירופה? או שאולי מדובר בצורך כמעט נפשי להתחדש אחרי קרוב לשנה בה היינו סגורים בבית. פריד הסביר שלקורונה בהחלט יש השפעה ישירה על הרגלי הקנייה שלנו, והגידול בקניות האונליין משקף את המצב. "בתי העסק הקמעונאים עשו עבודה. כל מי שנכח באונליין שיפר את הנוכחות שלו בצורה משמעותית, בין אם זה בעולם חווית המשתמש ועד למלאי. אתרים קיימים שיפרו את עצמם, ואחרים נכנסו בצורה מעוררת השתהות ובמהירות".
עוד הוסיף: "אנשים קונים מכל מיני טעמים - הם לא יוצאים החוצה, וקונים כפיצוי, ועדיין מרגישים שהם הוציאו פחות כסף. יש גם הצטרפות של קבוצות גיל חדשות - הגיל השלישי שהפך להיות יותר טכנולוגי".
עריכה: עדן בן ארי