דו"ח המגזר הציבורי לשנת 2019 מציג, על הנייר, שכר גבוה במגזר הציבור. על אף שעובדי המגזר הציבורי מרוויחים בממוצע 17 אלף ש' בחודש, בפועל יש פערי שכר בין העובדים. כמו כן, נמצא כי הרופאים ממשיכים להוביל את טבלאות השכר, על פי נתוני 2019. בנושא זה שוחחה ענת דוידוב עם קובי בר נתן, הממונה על השכר באוצר, שהתייחס לנושא.
שנת 2020 הייתה ללא ספק שנת הקורונה, מדינות העולם סגרו את שעריהן, על האזרחים הוטל עוצר והמשק כמעט ונסגר לגמרי. למרות זאת, המגזר הציבורי המשיך בעבודתו החיונית, ויש הסבורים כי נוכח האבטלה במשק יש לקצץ בשכרם. קובי בר נתן התייחס לדו"ח המגזר הציבורי שפורסם, והסביר את הממצאים. "אנחנו יכולים לראות שבשנים האחרונות הייתה המשך עליית השכר גם במגזר הציבורי וגם בפרטי, לפני תקופת הקורונה. כמות המשרות עלתה בשנים האחרונות, המשרות במערכת הבריאות והחינוך עלתה יותר מאשר גודל האוכלוסייה, לעומת משרדי הממשלה שקצב הגידול יותר איטי".
הוא ציין כי בתקופת הקורונה, "נאלצנו להתמודד עם הרבה מאוד אתגרים של המגזר הציבורי שהרבה פעמים אומרים עליו שהוא איטי ולא יכול לעשות שינויים. בד"כ זה נכון, אבל דרך הרבה הסכמים שהצלחנו לעשות, הכנסנו הרבה כלי גמישות ויכולות שלא היו בעבר". באשר לטענות כי יש לקצץ בשכרם של המגזר הציבורי, אמר בר נתן כי "אני לא נגד צמצום", אך הוסיף: "המגזר הציבורי הוא זה שהתמודד בעיקר עם כל הנושא של הקורונה אם זה מערכת הבריאות, הרווחה, ביטוח לאומי, שירות התעסוקה, רשות המיסים. ראינו באמת עד כמה המגזר הציבורי הוא קריטי, בעיקר בעתות משבר. ראינו שבעשור האחרון הגדילו במקומות הנכונים ופחות במקומות שפחות צריך ולכן המגמה נכונה ונמשיך בה. רואים שהיא עובדת, זה מאלץ את המגזר הציבורי להיות יותר יעיל".
רופאים זכו לתוספות שכר בשנים האחרונות, אך פערי השכר בין הבכירים לצעירים נותרו בעינם. בר נתן התייחס לנושא, ועדכן: "לפני עשור עשינו הסכמים מאוד משמעותיים, שהעלו בעיקר למתמחים בצורה דרמטית ובמספרים פנטסטיים. בסוף, הרופאים המתמחים עובדים קשה, עושים משמרות של סופ"ש ובכלל, מה שקרה – נתנו דגש דווקא לדברים האלה כי יש להם עבודה נוספת משמעותית". באשר לפערי השכר במערכת החינוך, אמר: " ברור שהמשאב העיקרי זה המורים וככל שאוכלוסייה יותר חזקה, יותר מיומנת, תיכנס למערכת החינוך כולנו וכמובן הילדים שלנו ייהנו מהדבר הזה. עשינו כמה הסכמים עם ארגוני המורים שכל כולם היו 'מוטה מורה מתחיל'. אנחנו עדיין לא רואים את זה בתוך ההישגים של התלמידים, אבל רואים את זה בביקוש ובפערים. אני מאמין שעוד כמה שנים זה ישפיע גם על ההישגים".
עריכה: עופרי גליכמן