חברת שטראוס הודיעה אתמול (א') על ריקול (החזרה) של מוצרים רבים ממרכולתה, זאת בעקבות חשש כי הם מכילים דגימות של חיידק הסלמונלה. אילנית חיות, לשעבר סמנכ"לית תקשורת ורגולציה ב'תנובה' וכיום יועצת לניהול משברים, הסבירה על אירוע מסוג זה.
"ריקול זה אירוע מאוד מטלטל בחברת מזון. פוטנציאל הנזק של אירוע כזה הוא מטורף. האתגר הראשון הוא להבין את גודל האירוע והיקפו", אמרה חיות, והדגישה כי במקרה שמתגלה חשד לסלמונלה, באותו רגע מודיעים ישר לכל הבכירים בחברה, גם אם זה אמצע הלילה.
עוד אמרה: "אני בטוחה ששטראוס לא ישנו בלילה. התקשורת שאלה, 'איך יכול להיות שידעתם יום קודם ועשיתם את הריקול רק למחרת?' זה תהליך שלוקח זמן. אני יכולה להיות בטוחה שהם לא ישנו בלילה, שהם בדקו וניסו לברור על אילו מוצרים מדובר".
לדברי חיות, "כשחברת מזון הולכת לריקול, זה בגלל שיש לה הערכה סבירה שמוצרים זלגו לשוק".
בהמשך התייחסה חיות גם להחלטת שטראוס לבצע ריקול של חודשיים אחורה. "שימו לב מה אמר לכם אייל שמעוני (סמנכ"ל הטכנולוגיה בשטראוס עלית). הם לקחו טווח ביטחון כדי שלא יהיו מוצרים על המדפים. אני לא יודעת מה תחלופת המוצרים שיוצאת מהמפעל. חודשיים? כנראה שכבר צרכנו את המוצרים האלה".
עד כמה הנזק התדמיתי יכול לפגוע בשטראוס עלית?
"יש פה נזק כספי עצום, והנזק התדמיתי הוא רק לטווח הקצר. בהנחה שאנחנו לא נראה קשר ישיר של פגיעה בנפש באנשים".
זה לא רמדיה ולא פרשות אחרות.
"בדיוק. שטראוס היא חברה שנהנית מאמינות מאוד גבוהה בקרב הצרכן. הצרכן הישראלי בכלל ממהר לשכוח, אז כרגע הם יהיו בחוסר, יש להם נזק כספי עצום. בהנחה שהם ינהלו את המשבר הזה כמו שצריך ולא נראה איזשהם ספיחים, מבחינה תדמיתית זאת תהיה מכה קלה בכנף".
עריכה: אמיתי דואק