רק לפני חודשיים נסגר מפעל שטראוס בצפון בשל התגלות סלמונלה במוצרי החברה. אמש (ד'), חברת שטראוס הודיעה, שוב, כי בעקבות טעות אנוש הופצו בטעות מוצרים האסורים לצריכה, וביניהם: פסק זמן נשנושים, טורטית נשנושים וכיף כף נשנושים. עוד הודיעה שטראוס כי פועלת על מנת להוריד את המוצרים מכל המדפים. ליאת רון ואריה מליניאק דנו על כך ב־103fm עם עו"ד הדס יעקבסון, מנהלת הרגולציה של המועצה לצרכנות, אשר הביעה את דעתה המקצועית בנושא. אליה הצטרפה גם טובה, צרכנית שעדיין מחכה לפיצוי מהריקול הקודם, אשר שיתפה בחוויה האישית המצערת והביעה זעם רב.
"זו שערורייה, יש איזשהו כשל בסיסי בהתנהלות, בפיקוח של שטראוס", הכריזה עורכת הדין יעקבסון בפתח דבריה. "אנחנו רואים ברמת המוצרים שיוצאים ומגיעים למדפים וגם ברמת השקיפות, אנחנו שוב מגלים בבוקר ששווקו עקב טעות אנוש. אם בטעות הראשונה זה היה רעש גדול אז כשהיא קורית שוב זה אומר דרשני. בעיקר כשאנחנו רואים שההתנהלות של שטראוס מול הצרכים היא לא משביעת רצון ומאוד בעייתית, אנחנו רואים את זה כל הזמן וכל הדרך גם אצל צרכנים שעוד מחכים לפיצוי של הריקול הקודם".
לאור אמירותיה, תהו צמד מגישים מי אמור לקחת אחריות על הדבר, ויעקבסון הבהירה: "בוודאי שעיקר הפוקוס והאחריות על שטראוס, היא אמורה לדאוג שהמוצרים שלה תקינים וראויים. אתה מצפה שאחרי ריקול ענק כזה הם ינקטו בכל משני הזהירות ויחמירו, כי במצב הזה הם אמורים להיות הכי אחראים ולבדוק 200 פעמים והנה דבר כזה קורה שוב. מאוד בעייתי, מראה על כשל אמיתי. כשאתם מבטיחים לנו שאותם מוצרים שהורדו מפסי הייצור עוברים להשמדה, יוצאים במסיבות עיתונאים וכו', ומסתבר שהם לא הושמדו ובדרך לא דרך מוציאים את דרכם חזרה למדף אז יש בעיה, מישהו לא נותן את כל התמונה. שטראוס מעמיקים את משבר האמון הלא פשוט".
מצדו השני של הריקול, נמצאים אזרחים רבים כמו טובה, אשר עוד מחכה לפיצוי שלה עבור אותם המוצרים שהתגלו עם חשש לסלמונלה. "פניתי אליהם ב־10 במאי, גם אצלם השיחות מוקלטות. מתחילת הפניה שלי, פניתי 16 פעמים, כל פעם הטלפנים אמרו 'השובר בדרך', ולאחר מכן אמרו 'אין שובר זה באפליקציה, את תראי את זה עוד 3 שעות, עוד יום'. מה־10 במאי, יש לי פה הכול מתועד, עם כל השמות, כל התאריכים, פשוט התעללות לשמה. הלכתי עם זה ראש בראש, לא ייתכן דבר שמגיע, להתעלל ככה באנשים על סכום של 210 ש"ח? זה לא הגיוני, תעמדו מאחורי המילים שלכם".
"העברתי את כל מה שהם רצו, את כל הצילומים של השוקולד, את צילומי המסך, את האפליקציה הורדתי, אמרו ששלחו לטלפון אחר וזה שקר, זה כנראה מה שאומרים להם לענות", תקפה טובה, וזעמה: "כל פעם סיבה אחרת. ההחזר הכספי הוא למוצרי שטראוס, אני היה מתאים לי באותו זמן לקנות את השוקולד הזה, הם נותנים לי שובר ומחליטים מה אני אקנה שם, את המוצרים שלהם. יש לי פה הגבלה גם. אני חושבת על האנשים המבוגרים שאין להם אפליקציות ולא וידעים מה לעשות, זה פשוט לא הוגן".
עו"ד יעקבסון חיזקה את דבריה של טובה, והדגישה: "העניין הזה עם האפליקציה והערמת הקשיים על הצרכנים, נתתם להם לקנות מוצר פגום, אתם מטרטרים אותם ומערימים עליהם קשיים אינסופיים כדי לקבל את מה שמגיע להם? שערורייה שאין כדוגמתה. קודם כל, מי שעוד לא פנה אלינו נשמח אם יפנה, אנחנו בקשר ישיר ואנחנו לוחצים".
"לכל הצרכנים יש עילת תביעה מול שטראוס, הבעיה במקרה הזה שלפעמים מדובר בסכומים קטנים ואז אדם אומר 'עד לאן אני צריך להגיע כדי לעמוד על הזכויות שלי?' במקרה הזה לא לוותר, זה מגיע לכם, עמידה על הזכות שלכם היא חשובה, גם ברמה הציבורית", סיכמה יעקבסון.
חברת שטראוס הגיבה לדברים: "בעקבות טעות אנוש בסיום תהליך השמדת מוצרי הריקול הופצה ביומיים האחרונים לנקודות מכירה בודדות כמות מצומצמת של עוגיות וופל עלית בציפוי שוקולד חלב: פסק זמן נשנושים, טורטית נשנושים וכיף כף נשנושים. החברה פועלת בשעה זאת להוריד את המוצרים מהמדפים. מי שרכש מוצרים אלו מתבקש שלא לצרוך אותם. כל שאר ממתקי עלית שנמצאים על המדפים בטוחים לצריכה".
עריכה: שני רומנו