היום (ד'), התפרסמו נתוני הכלכלנית הראשית של האוצר. על פי הנתונים, מאז שהחלה רפורמת סימון מוצרי המזון במדבקות ירוקות ואדומות נרשמה ירידה דרסטית בצריכת אותם המוצרים. סביב ידיעה משמחת זו, שוחחה ענת דוידוב ב־103fm עם המומחה לשיווק ואסטרטגיה אבי זיתן, אשר התייחס לדברים.
"זו הצלחה אדירה", הכריז זיתן בפתח השיחה. "יש פה הצלחה באמת מאוד גדולה שהמשמעות שלה היא הסטה של מוצרים, אנשים קונים פחות מוצרים שיש עליהם מדבקה אדומה. זה היה לפני שנתיים, החליטו לצאת במהלך חיבור מאוד חזק לבריאות, התחברו לטרנד הזה והתחילו כאן מחאה איך יכול להיות שאנחנו כהורים לא יודעים לבחור את האוכל והמשקאות לילדים שלנו. היה מהלך שיווקי מאוד גדול, הם התחילו והייתה תחושה לא נוחה לכל החברות שלא עושות את זה, נתנו לחברות משהו כמו שנתיים להיערך. הם נתנו הכנה, עלו בלא מעט תוכניות בטלוויזיה".
עוד הוסיף: "למה זה מאוד הצליח? מדובר על נדל"ן שנמצא על המוצר, כשאת הולכת בסופר או קונה באתר את רואה על גבי כל מוצר את המדבקות. את מרגישה אי נוחות לקנות לעצמך או לילדים שלך מוצרים עם מדבקה אדומה, 'מה זה אומר עליי כהורה?'. יש פה משהו נורא רגשי ברמת המעורבות שאנחנו רוצים להיות הורים טובים יותר".
לאור אמירותיו, תהתה דוידוב האם יכול להיות שלמדנו דרך המהלך להסתכל גם על המרכיבים של המוצרים אותם אנו קונים, וזיתן הודה: "לגמרי. אנחנו ממש צרכנים יותר נבונים היום. ישראל עולה ונהיית במקום הרבה יותר טוב ברמת שומן, כל העולם של ילדים, אנחנו הרבה יותר מתקדמים בצורה חיובית כי יש מודעות. גם הילדים מאוד מעורבים, לומדים את זה בבית הספר, מכניסים את החינוך לבריאות ותזונה יותר טובה".
בהמשך השיחה, התייחס זיתן לקמפיין החדש שמעודד צריכת מים במקום משקאות מתוקים: "זה מראה לך גם שמשרד הבריאות שם את זה כאג'נדה. משקיע בזה מיליונים. אני מבין שיש היום אקלים נורא נוח כי כולנו רוצים להרגיש יותר טוב, הזום הפך להיות מאוד משמעותי, את רואה את עצמך וכולם רוצים להרגיש הרבה יותר בריאים. נכון שדיאטנים יכולים לרשום לך דיאטה עם טיפה יותר שומן, אבל זה בסדר".
בנוסף, הסביר זיתן כי בעקבות רפורמת סימון מוצרי המזון רואים את אותם מוצרים שעבר היו פופולאריים נדחקים הצידה. "חלקם ירדו בחצי נתח שוק. אתה רואה מעבר חד לקטגוריות שיש בהם יותר מרכיבים בריאים. זה ממש השפיע על המדף - יש מעבר חד של ישראלים היום למוצרים עם מדבקות ירוקות. הרשת עובדת על אחוזים מתוך מחזור המכירה, הרשת מסתכלת במצטבר ובסוף את תקני, עדיין הייתה הכנסה. סל הקנייה לא השתנה בישראל, השתנה התמהיל הפנימי של מוצרים יותר בריאים".
"משרד הבריאות עזר לנו, הנדל"ן הכי מרכזי במרכז כל אריזה של כל מוצר יש לך מדבקה שאומרת לך שמאלה או ימינה, בריא או לא בריא. יש אינדיקטורים הרבה יותר נוחים, למדנו לחפש אותם. אדום זה אזהרה, זה סימן לא טוב, משהו מסוכן", סיכם.
עריכה: שני רומנו