ד"ר גיא אבוטבול זלינגר, סוציולוג ודיקאן קמפוס בני ברק (המסלול האקדמי המכללה למינהל), עמל כחלק מפועלו בנושא השיח הער באשר לציבור ממוצא מזרחי ואשכנזי וטען כי לדבריו במובנים מסוימים, האשכנזים הם אלה הסובלים מאפליה חדשות לבקרים. בשיחתו עם בן כספית וינון מגל, הגיב ד"ר אבוטבול זלינגר לדברים.
"התזה היא שכשאנחנו מדברים על מה שקורה בישראל מבחינת אי השוויון, היחסים בין מזרחים לאשכנזים, אנחנו מתייחסים למציאות שהייתה נכונה ללפני שלושה ארבעה עשורים", הבהיר ד"ר אבוטבול זלינגר. "למעשה המציאות האתנית בישראל השתנתה לחלוטין. מה שאני עשיתי זה שערכתי את הספר 'ההד המזרחי במרכז הישראלי' בהוצאת כרמל, וזה אוסף של מאמרים שהחוקרים המובילים בתחום הזה בישראל שבעצם חלקם הגדול של המאמרים מצביע על זה שהמציאות השתנתה".
עוד פירט את השינויים שהתחוללו: "יש כבר מעמד בינוני משמעותי שאליו שייכים שני שליש מהאוכלוסייה המזרחית, שיש צמצום מטורף של פערי השכר בין גברים לנשים, שנשים מזרחית ממעמד בינוני מרוויחות יותר מנשים אשכנזיות הנמצאות במעמד הבינוני. רוב ראשי הערים בישראל הם למעשה מזרחיים. בפרמטר אחרי פרמטר אנחנו מצביעים על זה שהמציאות האתנית בישראל השתנתה".
בתגובה לאמירותיו טען מגל כי "אין שוויון עדיין. נכון שזה משתנה אבל עדיין המצב הוא מצב". ד"ר אבוטבול זלינגר לא פסל את דבריו, והוסיף: "ההערה שלך היא באמת מאוד נכונה, אבל אני רוצה לדייק - אנחנו בעצם מצביעים על זה שהמציאות היא מאוד מאוד מורכבת. יש מרחבים שבהם נשמרת דומיננטיות אשכנזית, אכן בית המשפט והאקדמיה, ששם באמת יש דומיננטיות אשכנזית, אבל לצד זאת יש המון מרחבים כמו שוק העבודה, העניין של התרבות, הפוליטיקה, גם המקומית וגם הלאומית, אליטות מזרחיות שנוצרות".
"יש שלוש אוכלוסיות מרכזיות של מעמד בינוני מרכזי", אמר. "אחת גרה במרחבים שבהם היה את המעמד הבינוני הוותיק האשכנזי, רמת השרון, גבעתיים, תל אביב, הרצליה, הקבוצה הזו נכנסת למרחבים האלה והיא בעצם מייצרת דמיון חברתי ותרבותי מאוד גדול. אנחנו מדברים על זה שגודל המשפחות, גיל הנישואין, הדגש על השכלה גבוהה, אנחנו רואים שבתוך הקבוצה הזו אנחנו כבר לא יכולים באמת לדבר על אתניות במובן שפעם דיברנו, של הבדלים תרבותיים, מעמדיים".
לסיום, סיכם ד"ר אבוטבול זלינגר: "השינוי הוא הרבה יותר גדול ממה שאתה חושב. במובן הזה שהיום כבר, אם תלך למשל לקריית גת ותסתכל על שכונת כרמי גת תראה שם תרבות מזרחית ממעמד בינוני מאוד חזקה, שהאוכלוסייה הזו כבר לא רוצה להידמות לאוכלוסייה האשכנזית. היא תופסת את עצמה כאלטרנטיבה זהותית מאוד חזקה. כשאנחנו מסתכלים היום על חוויה של מזרחי, בעיקר מהמעמד הבינוני, אנחנו רואים שינוי משמעותי. בן אדם שהוא חזק, הוא ב־77' השתלט על המרכז הפוליטי".
עריכה: שני רומנו