חולה על הבית

טוב שמן דגים משמן טוב

מקפידים לצרוך אומגה 3 על בסיס יומי? • עדיין לא מכירים את סגולותיו הרפואיות של תוסף התזונה? • ד"ר רונית ענבר הפיגה את מסך הערפל • פרק 03


רבים מאיתנו שומעים לא מעט על רזי האומגה 3, תוסף התזונה המכיל שמן דגים המועיל עבור מגוון רחב של מחלות בשלל תחומים. איך עובדות כמוסות שמן הדגים, בייחוד בהתמודדות עם מחלת הסרטן? בפרק השלישי של 'חולה על הבית', הפודקאסט בהגשת מיכל קדוש החושף את סודותיו של הטיפול הביתי הלכה למעשה, שוחחה מיכל עם ד"ר רונית ענבר, מנהלת המחלקה לתזונה ודיאטה בבית החולים איכילוב, ויחדיו גוללו את רזי התוסף החיוני. 

"בין השמנים, יש שמנים שהם בריאים ומועילים", פתחה. "ישנן חומצות שומן שנחלקות לפי המבנה הביוכימי שלהן לחומצות שומן רוויות, חומצות שומן חד בלתי רוויות וחומצות שומן רב בלתי רוויות.  במסגרת הסוג השלישי נכללים האומגה 3 והאומגה 6. כולם חיוניים מפני שגוף האדם לא יכול לייצר אותם לבד, והיעדרן מהתפריט שלנו עלול להביא לחסר. התזונה המערבית כוללת באופן טבעי כמויות גבוהות יותר של אומגה 6 וכמויות נמוכות יותר של אומגה 3. מחקרים מראים שלצורך פעילות תקינה של הגוף חושב שנשמור על יחס מאוזן בין צריכת אומגה 3 ל־6, ולכן חשוב לאכול יותר מזונות שמספקים אומגה 3, כאשר מדברים בעיקר על דגים המכילים את השומן המיוחד הזה". 

בהמשך, הוסיפה: "באומגה 3 ממקור ימי יש שתי חומצות עיקריות בעלות השפעות בריאותיות מיטיבות גם במניעת מחלות לב וכלי דם וגם בגורמי סיכון שקשורים למחלות הללו, ואף על מחלות כרוניות אחרות כמו סוכרת, לחץ גם ומחלות הסרטן השונות. לחומצות מקבוצת האומגה 3 מיוחסות השפעה על פעילות מערכת החיסון ועל התגובה הדלקתית, גם על ידי הפרשה של חומרים המסייעים בהתמודד עם דלקת". 

ומה באשר למחלת הסרטן באופן ספציפי? "מחקרים בודקים את השפעת חומצות השומן על הפחתת הסיכון לסרטן ועל ההשפעה על הטיפולים ותופעות הלוואי שלהם, והתוצאות מעניינות, אם כי לא חד משמעיות", השיבה ענבר. "הפוטנציאל הוא בהגברת הרגישות של תאי הסרטן לטיפולים הכימותרפיים ולהפחתת התסמינים הנלווים לטיפולים, שבסופו של דבר משפיעים משמעותית על איכות חיי המטופלים. נושא המשקל רציני מאוד כשמדברים על סרטן, וירידה לא רצונית במשקל נפוצה במקביל להתקדמות המחלה, ויש לכך משמעות. כך, יכול הפוטנציאל האנטי דלקתי של האומגה 3 למתן או למנוע את הירידה במשקל". 

זמן השמן 

בסיום דבריה, שיתפה רונית בדרך בה נוכל כולנו להוסיף את שמן הדגים לתצרוכת היומית שלנו: "ניתן להשיג אומגה 3 על ידי אכילה של דגים לפחות פעמיים בשבוע, בעדיפות לדגים שמנים כמו סלמון וטונה. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שכדי להגיע למינונים יותר טיפוליים ואפקטיביים, בדרך כלל נצטרך להוסיף גם תוספת של קפסולות המכילות שמן דגים. צריך להחליט יחד עם הצוות המטפל מהי התוספת המתאימה. אני חושבת שזה פחות תלוי גיל ויותר תלוי מחלה. צריך להתחשב גם בתזונה הבסיסית של אותו מטופל ולראות איך אפשר להשלימה בצורה טובה". 

*מוגש כשירות לציבור בחסות ניאופרם ישראל. אין לנותנת החסות כל השפעה על תכני התוכנית או על אופן הפרסום. 

1593-JUL-2023

עריכה: דוד זבולוני ומיכל קדוש 

20/09/2023

ישראל במלחמה - 103fm


גרפיקה: אלון כץ
Paris