איפה הכסף
עם ענת דוידוב

"לא כדאי בהכרח ללכת על מותגים ידועים"

מיכל פינק, סמנכ"לית אסטרטגיה ומדיניות במשרד הכלכלה והתעשייה, סיפרה על הפרשי המחירים לקראת פסח • הדגישה: "לפעמים שווה לפצל"


לקראת חג הפסח: באיזו רשת נמצא סל הקניות הזול ביותר? ומה הפער בינה לבין היקרה ביותר? מיכל פינק, סמנכ"לית אסטרטגיה ומדיניות במשרד הכלכלה והתעשייה, סיפרה על הבדיקה שביצעו יחד עם המועצה הישראליל לצרכנות. 

"הסל עצמו הוא סל השוואתי שערכה המועצה הישראלית לצרכנות יחד איתנו, משרד הכלכלה והתעשייה. אנחנו השתמשנו בנתוני 'prices', והסל של 155 מוצרים מראה התייקרות של ארבעה אחוזים ביחס למחיר אשתקד - סכום של 123 שקלים. 'prices' זו מערכת מנתונים של כל הרשתות, במקרה הזה 44 רשתות", אמרה. 

לדבריה, "יש אפליקציות שעושות שימוש בנתוני הקופות אף הן. אנחנו מנגישים את הבדיקה שלנו באתר משרד הכלכלה ואתר המועצה לצרכנות, ואפשר להיכנס ולראות את הפערים. במקרה הזה הרשת הנמוכה ביותר הייתה 'רמי לוי' עם סל של 2,923 שקלים על 155 מוצרים". 

"הרשת של 'AM PM' הייתה הגבוהה ביותר עם 3,851 שקלים, כאשר 929 שקלים הוא הפער בין הרשת היקרה לזולה", ציינה. "אנחנו כאמור מפרסמים באתר שלנו את הרשימה המלאה, וישנה גם בדיקה מפורטת לגבי הרשתות הזולות, למשל בקטגוריית מוצרי ניקיון וקטגוריית מוצרים ייחודיים לפסח".

היא הדגישה כי "אפשר להגיד שהפער עומד באמת על מאות שקלים בכל אחת מהקטגוריות, וכדאי מאוד ללקוח להשוות. החשיבות היא באמת לערנות ולנחישות צרכנים על רקע נתוני הסל. כשאנחנו רואים פערים כל כך גדולים, אז אנחנו גם ממליצים להשוות מחירים, גם לפצל קניות. ספוגית לניקוי כללי, סנו סושי, הזול ביותר מצאנו ב־6.80 והיקר ב־14.90, זה פער של 140 אחוז. או למשל פילה סלמון טרי נע בין 85 שקלים ל־199 שקלים. לפעמים שווה לפצל, גם לא כדאי בהכרח ללכת על מותגים ידועים".

"יש דחיפה של שר הכלכלה אל מול ספקים ויצרנים - לא להעלות מחירים"

בהמשך הסבירה על הדרך המועדפת לקניות בפסח: "יש היום אתרי אינטרנט להרבה מאוד רשתות שיווק, ויש טעם גם לעשות רכישה באינטרנט, מעבר לזה שבאמת אפשר לומר שאנחנו כמשרד גם עושים מאמצים מאוד משמעותיים ברמת חקיקה, רגולציה וכן הלאה, על מנת שאותם פערים יילכו ויצטמצמו וייכנסו מוצרים".

"ברגעים אלה בקריאה ראשונה בכנסת עובר החוק של 'מה שטוב באירופה, טוב בישראל', זה חוק שיאפשר כניסה של עשרות אלפי מוצרים. הוא בעצם אומר שאין רגולציה ישראלית ייחודית ליבוא. מוצר שמשווק באירופה יכול להיות משווק בישראל בלי בירוקרטיה", אמרה. 

זה יקרה לפני פסח או הרבה אחרי?
"זאת קריאה ראשונה, ואנחנו מקווים שהדברים ילכו כמה שיותר מהר. יש גם דחיפה של שר הכלכלה אל מול ספקים ויצרנים - לא להעלות מחירים במלחמה וגם לא להעלות מחירים לפני פסח. בחלק מהמקרים זה עבד, בחלק מהמקרים אנחנו גם מכירים רקע של עלויות בעולם וכן הלאה, ובכל זאת, בתוך כל הדבר הזה אני חושבת שהאינטרס המשותף הוא משותף גם לממשלה וגם לצרכנים, וההישגים יגיעו בפעילות משותפת, גם של מה שאנחנו מנסים לעשות וגם שהצרכן יהיה מודע".

הרשימה השחורה של הרשתות היא רשימה שינקטו נגדה גם סנקציות?
"בשלב הזה, לגבי מניעת ניצול לרעה, גם מתקיימת בימים אלה חקיקה בוועדת הכלכלה שבה שר הכלכלה יוכל להכריז כשיש מצב חירום, על רשימה של מוצרים שהם בעלי חשיבות, ולא ניתן יהיה לייקר אותם או שאפשר יהיה למכור אותם במחיר מוגבל, ועבירה על החקיקה הזו תהווה למעשה הפרה וניתן יהיה לנקוט צעדים".

האם כניסה של רשת כמו קרפור תורמת, או עד כמה היא תורמת להורדת המחירים?
"מתוך ה־44 קרפור נמצאת אצלנו בתוך החמישייה הנמוכה, ואכן זאת סנונית ראשונה שאנחנו מקווים שתתגבר אחרי רפורמת 'מה שטוב באירופה, טוב בישראל' של רשתות שיביאו מוצרים תחליפיים ביתר קלות בלי צורך לעצור בנמל, לעבור לפיקוח בשווקים. וברגע שהרבה יותר מוצרים יוכלו להיכנס והתחרות תגבר, אז נרצה לראות גורמים נוספים כמו קרפור, אבל כן, במקרה הזה הם בהחלט בתוך החמישייה".

03/04/2024

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


רשתות שיווק (אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה)
רשתות שיווק (אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה)  |  צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
Paris