תחום הבנייה בישראל עבר לא מעט טלטלות במהלך השנים האחרונות, אך אין ספק שהמלחמה, המגיעה לחודש ה־11 מתחילתה, טרפה את הקלפים. בפרק השמיני של 'מהנדסים בנייה' שוחח אהוד לביא מקבוצת 'א.צ טכנולוגיות מתקדמות לבנייה' עם ראול סרוגו, מבעלי חברת 'סרוגו יזמות ובניה' ונשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ויחד הבינו בפני אילו אתגרים עומד ענף הבנייה כפי שהוא נראה היום, ולמה כל כך מפחדים משינויים שעשויים להיטיב עם עולם הנדל"ן הישראלי.
"את הפרק הזה אנחנו מקליטים בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל", פתח אהוד את הפרק המרתק, "בין היתר, המלחמה פגעה רבות בענף הבנייה: היעדר פועלים, פגיעה באספקה של חומרים, עליית מחירים ועוד". "המצב של ענף הבנייה באמת קשה, אולי הקשה בתולדותיו, אך הקושי הזה הוא כאין ואפס לעומת הקושי הגדול בו מצויים החטופים בעזה ומשפחותיהם", הבהיר סרוגו תחילה. "הענף שלנו סובל קשות, והוא נמצא בסוג של סטגנציה. מאז 7 לאוקטובר ועד היום אין שום שינוי. אנחנו באבחת חרב, הורידו לנו כ־120 אלף עובדים. הממשלה עושה את מירב המאמצים, הם אישרו להביא עוד 45 אלף עובדים, אבל הקצב נוראי. צריך להקטין בירוקרטיה כדי להביא לכאן מהר את העובדים. מבחינת הצורך, צריך את העובדים הפלסטינים. בהיבט הביטחוני אומרים שאם לא ייכנסו לעבוד, תהיה תסיסה בשטחים".
כששאל לביא מה השתנה בענף הבנייה לאורך השנים, השיב ראול: "הרבה מדברים היום על טכנולוגיה וקידום הבנייה, אני חושב שיש התקדמות בעניין הזה. משתמשים בטכנולוגיות בנייה מתקדמות, יש שיפור אבל לא שיפור כזה דרמטי. קשה לשנות דברים, בואו לא נשכח שגם רוכשי הדירות מאוד שמרניים. לאט לאט הקהל וגם הקבלנים מבינים את ההכרח בשינוי הטכנולוגי. רואים את זה בנושא של האיטום, הבידוד, הבנייה יותר קלה".
"עניין הטכנולוגיה יבוא לידי ביטוי בשנים הקרובות", הדגיש. "אני טוען שאנחנו צריכים למכור דירות מוכנות, כך זה עובד בארצות הברית. דייר לא קונה דירה על הנייר. אני חושב שזה שינוי בריא. אחד הדברים שמהווים חסם - מכון התקנים, זה גולם שקם על יוצרו בסופו של דבר. ככל שנדע ליישם תקנים במדינות יותר מתקדמות מאיתנו, מה שטוב שם טוב גם פה. יש היום שימוש בחומרים ממוחזרים, אנחנו רוצים למחזר פסולת בנייה ולהשתמש בה. אפשר להשתמש בפסולת בנייה כמצע לרכבות. ממשלת ישראל בעצמה לא מאפשרת זאת. צריך לחשוב מחוץ לקופסה ולקבל החלטות אמיצות, אנשים צריכים לקחת אחריות כדי לייצר לנו עולם טוב יותר גם במובן הזה".
עריכה: מיכל קדוש