חיל האוויר מתפקד בצורה עילאית במערכה ומוכיח את יכולותיו במזה"ת בשלל זירות פעם אחר פעם. יחד עם זאת, רבים בציבור עדיין מתקשים לשכוח את המחדל החמור של ה-7 באוקטובר ואת הכישלון של החיל בהגנה על אזרחי ישראל בעוטף באותו יום. תא"ל (מיל') ישראל (רליק) שפיר, בכיר לשעבר בחיל האוויר, התייחס לפעילות צה"ל מול החות'ים ולתחקיר שפורסם אודות על חיל האוויר.
שפיר סיפר כי הוא לא היה שותף לתחקירי חיל האוויר, אך הוא עקב אחריהם באדיקות: "חיל האוויר הופעל, לצערנו מפקד חיל האוויר לא היה שותף להתייעצות שהייתה באזור שלוש-ארבע בבוקר. מרגע שהיה ברור שמתבצע משהו בדרום, מהר מאוד כל החיל הופעל מתוך מצב של הדממה. מטוסים חמושים, וטייסים שתמיד יכולים להגיע קרוב. כבר בשעות הראשונות היו הרבה מטוסי קרב מוכנים. אלא מאי? לא ידעו איפה המטרות. אחרי כמה עשרות דקות, המחבלים נעלמו מתחת לצמחייה בקיבוצים, ובתוך שדרות בוודאי שאין למטוסי קרב אין מה לחפש, הוא יכול להפצית רק בתוך עזה. למעשה לא היו מטרות".
לדבריו, "הגיעו שני מסוקי קרב יחסית מוקדם, והצטרפו אליהם עוד ועוד מסוקים. הם ביצעו ירי שם, אלמלא היו שם, המצב היה הרבה יותר חמור. העניין הוא שהכניסה של המחבלים קרוב מאוד לגבול מתחת לעצים היא כזו שבסוג הזה של הפתרון, חיל האוויר לא רלוונטי".
"כשאתה מדבר על טנקים ומשוריינים, אתה יכול לטוס מעל ולראות, אבל מאות ואלפי המחבלים בתוך היישובים, כשאתה מרחף עם מסוק מעל, אתה לא יכול לאסוף מודיעין", הסביר איש חיל האוויר לשעבר.
עוד אמר תא"ל (מיל') שפיר: "על התנועה הזו בצידי הגדר מסוקי הקרב ירו. יכול להיות שהיה אפשר לזרוק שם פצצות, אבל המשמעות הייתה של פגיעה בחלק מהחטופים הישראלים. אנחנו יודעים שחלקם נהרגו מאש כוחותנו. זה מסוג ההחלטות שאני לא מקנא באף אחד שהוא צריך לקבל - לירות במחבלים כשהוא יודע שיחד איתם נמצאים חטופים".
"היו מקומות שבהם הייתה הכוונה טובה. מה שקורה, גם מסוק עומד לא יכול לראות מתחת לעצים מה זה מחבל ומה זה תושב. המדיום האווירי, והאתגר שהציבו לפנינו לא מתאימים זה לזה, כי זה צפוף מדי. לכן לצערנו הפתרון היה יכול להיות אם היו לנו כטב"מים מהשטח, כשמישהו מכווין אותם מהקרקע, בוודאי שהיה אפשר להשיג תוצאות יותר טובות", סיכם.
באשר לתגובת החיל על הירי המגיע אלינו מתימן, אמר שפיר: "להיות שם כל הזמן זה קצת יומרני, אבל בפירוש אפשר לגרום למצב שבו לא יוכלו להיכנס ספינות, לא יהיה להם איך לפרוק סחורה. לגבי נחיתה, אפשר לפגוע במסלול. טכנית זה אשרי, השאלה היא האם זה מה שאנחנו רוצים לעשות. הרמיזה מהפעולה אתמול הייתה שנמנע גם נחיתה של מטוסים איראנים. פגיעה במטוסים באוויר, זה דבר שלא יקרה, אבל בתשתיות בשדה זה אפשרי, ולכן זה סיכון שהחות'ים לוקחים על עצמם".
לדברי הקצין במילואים: "הרעיון הוא לתת מכות שנעשות יותר קשות כדי שהם יפסיקו לירות. אפשר לבוא בכל כמה שעות ולתקוף יותר ויותר תשתיות, וזון בהחלט אופציה שעומדת בפני מקבלי ההחלטות. הרעיון הוא לנסות לערב יותר את השוצפים שלנו, הרי האיום על השייט משמעותי לא פחות מירי הטילים עלינו".
עריכה: אחיעד לוק