אלוף (מיל') יפתח רון-טל, לשעבר מפקד זרוע היבשה, צמח בחיל השריון, שוחח עם אריה אלדד ואיתן כבל ב-103fm על אודות מינויו של הרמטכ''ל החדש, האלוף אייל זמיר, שהגיע מחיל השריון.
"אני שריונר, אז אני לא אובייקטיבי", פתח והוסיף: "מצד שני, הייתי המפקד של אייל הרבה שנים, זה מינוי מעולה, לא של ברירת מחדל. להיות שריונר זה להכיר את המערכות הגדולות, להכיר את התמרון היבשתי ולהכיר את המלחמה היבשתית. זה מאוד שונה ממי שמכיר את 'הלחימה הזעירה'".
לדבריו, "הצבא חווה את המשבר החמור בתולדותיו. בתוך המשבר זה משבר האמון וזה לא רק בין הצבא לציבור זה בתוך הצבא - זה ממש ככה. המון קצונה יבשתית, בדרג הזוטר והביניים, פשוט עוזבים את הצבא".
מה משמעות מינויו של זמיר לתפקיד? לשיטתו, "לשנות נוסחה גנטית מצבא מתריע ומייצר מלחמות מב"מים לצבא מנצח. מצד שני, צבא שאין בו קורטוב של פוליטיקה ואין בו אינטרסים חוץ מבצעיים. גם מלחמת יום הכיפורים, שנחשבה למלחמה שזעזעה את אמות הסיפים ושינתה מוסכמות יסוד, לא מתקרבת למה שקרה לנו ב-7 באוקטובר. סיני זה 250 ק"מ מהגבול. פה זה בקושי 250 מטר".
עוד אמר רון-טל: "כשהייתי מח"ט 500, ונחשבתי מח"ט לא רע, שאלו אותי: 'אתה יכול להגדיר מה זה המח"ט הכי טוב בעולם?'. עניתי: 'זה המח"ט עם המג"דים הכי טובים בעולם'. בהשלכה לאייל - הוא יצטרך לבנות את שדרת הפיקוד והמטה הכללי מחדש - הוא יצטרך להיפטר ממרבית האלופים שנגועים ב- 7 באוקטובר. זו הסיבה שהוא היחידי שיכול היה להיבחר למרות שזו בחירה מצוינת".
מיד הוסיף: "אם זה לא יקרה הוא ייכשל לפני שהתחיל. אני לא יודע מי יהיה סגן הרמטכ"ל הנוכחי, שיעבוד עם אייל, אני יודע מי יהיה סגן הרמטכ"ל הבא - הוא צריך להיות מישהו ממפקדי האוגדות שנלחמו במלחמה הזו. זה המסר הכי חשוב, זאת אומרת כבר עכשיו צריך לקדם אותם לתפקידי אלופים הכי מבצעיים שניתן לעלות על הדעת".
מה מוטל על זמיר? לשיטתו, "הוא יצטרך לבנות צבא שנבנה על חורבות ה-20 שנה אחרונות - אנחנו פירקנו את צבא היבשה, פירקנו אותו. זאת אחת הסיבות שהייתי נטע זר במטה הכללי. זה התחיל בתקופתו של בוגי, מתחילת שנות ה-2000, הצבא גרט כמעט חצי כמות הסד"כ של הטנקים - 6 אוגדות".
לסיום קבע רון-טל: "הצבא מנצח מלחמה בתמרון, אתה לא יכול לנצח מלחמה מהאוויר. האוויר הוא חשוב, הוא חיוני, הוא קריטי, הוא אסטרטגי אבל הוא לא מנצח. אני שכבתי על הגדר כדי שלא יגרטו את פרוייקט "המרכבה' - מעבר לזה שזה מביא לנו את הטנקים, והוא ייחודי בעולם, זה מעסיק מאות אנשים קשיי יום, שאם אתה סוגר את הפרויקט אין להם איפה לעבוד".