רז שכניק

כי יש לנו ארץ נהדרת

מולי שגב, עורך התוכנית 'ארץ נהדרת', התארח באולפן של רז שכניק ונזכר בלהיטים הגדולים שיצאו מהתוכנית ומצליחים להיות חקוקים בתודעה • חלק א'


מולי שגב, יוצר הטלוויזיה ומוח־העל מאחורי 'ארץ נהדרת', התארח בתוכניתו של רז שכניק וחזר לרגעים המוזיקליים הגדולים מהתוכנית שכולנו מכירים ואוהבים. בין להיטים פרודיים לשירי מחאה שנכנסו ללב הקונצנזוס, שגב גילה מה עומד מאחורי הבחירות המוזיקליות, ושיתף בתהליכי היצירה - כי שיר טוב יכול להשאיר חותם לא פחות מבדיחה. 

"כל העונה האחרונה הייתה מאוד מורכבת בשבילנו. מצד אחד אנחנו רוצים לעשות כיף וצחוקים ולפרק קצת את המועקות, ומצד שני יש איזושהי עננה מעל הראש של כולנו כל הזמן, ואנחנו לא רוצים לנרמל את זה שיש אנשים שנמצאים בעזה ויש מלחמה. בשנה הזו היה מאוד מאוד קשה להצחיק", אמר שגב בתחילת השיחה. 

שכניק התעניין לדעת איך מתבצעת העבודה על השירים מאחורי הקלעים. "מי מחלק את הסולואים?", שגב טען שבתוכנית אין קרבות אגו. "תשמע, האנשים האלה נבחרו מראש בקפידה. הם אנשים עם מבנה אישיות שמאפשר את הדבר הזה. זאת אומרת, הם לא סופרים דקות. ברור שיש רף של כישרון שהוא קריטי, אבל היכולת לעבוד כצוות, לא לספור את הדקות ולא לספור סולואים. הפרגון ההדדי זה הסיפור. בגלל זה זה מצליח ושורד. אני מוכרח להגיד לך במאמר מוסגר שחלק מהכבוד שאני רוכש לאנשים זה היכולת הזו. כולם זמרים מצוינים, וכל השחקנים החדשים שמגיעים מתקבלים הכי טוב שיכול להיות. אגב, השחקנים הם תמיד בהמלצה של מישהו מהקאסט, וזה נורא בריא וזה טוב". 

"אנחנו מאוד אוהבים מוזיקה, ואני חושב שמוזיקה זה שיקוף של התרבות. זה משהו משמעותי מאוד, ואנחנו אוהבים לעושת מחוות לזמרי עבר ולהקת שגדלנו עליהם. ממש עברנו כמעט כל ז'אנר אפשרי שצץ שאנחנו מגיבים אליו. זה חלק מהתפריט. זה לא כל שבוע כי אי אפשר. כל פעם מישהו אחר לוקח על עצמו את התפקיד הזה ומנהלים מוזיקליים מאוד מוכשרים עובדים איתנו קבוע. 

בין השירים שהושמעו בתוכנית היו 'לילה לא טוב', פרפרזה ל'כבש ה־16' המוקדש לחטופים. "אמרנו שיש פה משהו על שיר הערש הלאומי שלנו בשנה שבא קשה לנו להירדם. חיברנו את שני הדברים האלה, זה היה כמעט מתבקש". על החיבור למטה משפחות החטופים אמר שגב: "זה מאבק שלנו על הנשמה שלנו כעם".

נושא החטופים אכן קיבל במה נרחבת בעונה האחרונה של התוכנית. כשנשאל מה עמד מאחורי החלטתם לעלות סרטון שבו החטופים מתמנים לתפקידים בכירים בפוליטיקה, ביקש שגב לציין שהמהלך הזה היה 'בקריצה' ולא היה צריך לקחת את זה ברצינות. "כשהם חזרו וראינו איזה עוצמות יש לאנשים האלה, לעומת האנשים שמובילים אותנו - איזה חידלון ואיזה עולב. אתה אומר שיש בעם הזה כל כך הרבה אנשים עם ערכים ומעוררי השראה, אז למה שהאנשים האלה לא יהיו בהנהגה? למה הכי פחות טובים מנהיגים אותנו? כל ריאיון עם האנשים האלה, אתה מקבל השראה לשנה". 

שירים נוספים שאי אפשר להתעלם מהם בוצעו על ידי הדמות הפיקטיבית דדי דדון, שאותו גילם אסי כהן, ואנחנו מדברים כמובן על 'זכית בי', ומתוקה מהחיים'. "זכית בי לדעתי הוא שיר יותר טוב, ונהיה שיר חתונות לכל מי שיש לו חוש הומור. אנשים שמים את זה כשיר כניסה לחופה. הפופ הים תיכוני בשנים האחרונות הוא מדהים, ויש בו איזו קלילות, הוא לא לוקח את עצמו ברצינות. השירים עצמם הם עם קריצה, ואסי בא עם הרעיון הזה. הוא כתב את זה יחד עם אילן שפלר, איתי רייכר, ועם יוני כהן אחיו. אופיר כנר המפיק המוזיקלי שלנו בעשר השניםה אחרונות היה על ההפקה". 

עוד הוסיף: "בלילה אחד זה עשה מיליוני צפיות, לא פחות. זה תפס באמת בטירוף. חלק מהעניין זה לא לכתוב פרודיה שמלעיגה את הז'אנר, אלא פשוט לכתוב את זה ברצינות. בסוף השנה השיר הזה היה מקום שני במצעד גלגלצ בלי שזה היה בפלייליסט. זה מטורף. כשרק יצא 'מתוקה מהחיים' הייתה לנו פנטזיה להכריז על הופעה של דדי דדון במנורה, להזמין את כולם ולפוצץ את המקום, לשיר את 'מתוקה מהחיים', ולרדת מהבמה ולצלם את התגובות". שכניק התעניין למה הם לא עשו את זה בסוף, ואילו שגב ענה לו "כי אנחנו פחדנים". 

דמות שאי אפשר להתעלם ממנה היא אגס קימל (תום יער) בביצוע הפנומנלי שלה שלה לשיר 'חפש אותי בראשון'. "הרבה שנים בזו לסגנון הפופ, והוא כמעט שלא היה קיים במוזיקה הישראלית. פתאום הוא צץ - אגם בוחבוט, נועה קירל והאזורים האלה. תום באמת באה עם דמות קורעת ומצחיקה רצח. רצינו לייצר מיתולוגיה חדשה - יש המון שירים על תל אביב, ניו יורק, ואמרנו 'זה דור שמבחינתו הוא הולך לקניונים בראשון'". 

שיר נוסף שהתנגן בתוכנית הוא 'רכב חברה' של להקת 'אפליקציה'. "ניסינו לעשות פרודיה על רוק ישראלי, זה היה ממש בתחילת עידן ההייטק. זה היה רוק בורגני, רוק ששר על תנאים שהוא מקבל בעבודה. מאור כהן, זה היה הפרויקט שלו. הוא אחד השוזרים הכי גדולים של מוזיקה והומור. מצחיק רצח. השיר הזה נולד כשקיבלתי אוטו מקשת, ואני זוכר שניסיתי לחנות ודפקתי את האוטו חזק מאוד, ואז נזכרתי שזה רכב חברה. אני חושב ששנה אחרי זה מאור הייתה לו הופעה בבארבי והוא אירח את אסי, וזה הגניב אותי מאוד". "כמה אתם מקדישים לזה בשעות?", התעניין שכניק. "הרבה זמן. יש שירים שאנחנו כותבים בדקה, אבל אם אנחנו רוצים לעשות שיר מקורי? אנחנו עובדים על זה, עובדים על זה הרבה זמן". 

לסיום התנגן השיר 'זז כמו נחמה'. שגב סיפר על התהליך שחוו בדרך ליצירתו. "פתאום עלה לי הקליפים של זאב נחמה ואיך הוא היה זז כמו פקיד שומה. טל פרידמן עם חיקוי שהוא פשוט זאב נחמה. זאב נחמה ראה את זה כמו כולם, וכמובן שהוא נורא צחק. הוא איש עם הומור. אני חושב שהיום אנשים בעיקר שמחים שמתייחסים אליהם ועושים להם מחווה. זה לא נתפס כלעג".

עריכה: עדן בן ארי 

29/05/2025
מולי שגב
מולי שגב  |  צילום: משה שי/פלאש90
Paris