רופא פרטי

טרום סרטן בצוואר הרחם

מהו טרום־סרטן בצוואר הרחם, וכיצד אפשר למנוע אותו? • האזינו לשיחה עם ד"ר אפרים סיגלר ואורית מיכאל רוזנשטיין - עם תובנות בריאות וחשובות


הפרק הראשון של פודקאסט 'רופא פרטי' התמקד במצבים טרום־סרטניים בצוואר הרחם. פרופ' יעקב בורנשטיין אירח באולפנו את ד"ר אפרים סיגלר, יו"ר החברה הישראלית לקולפוסקופיה ופתולוגיה של צוואר הרחם והעריה. ד"ר סיגלר כיהן כמנהל שרות למחלות צוואר הרחם במחוז צפון ובמרכז הרפואי כרמל בחיפה, והוא רופא נשים מומחה ובעל ניסיון של יותר מ־30 שנה.

במרכז התוכנית נידון מקרה של סטודנטית בת 25, בזוגיות, ללא ילדים, שמצאו אצלה מצב טרום־סרטני בצוואר הרחם (CIN3). היא שמעה שהמחלה קשורה לנגיף הפפילומה (HPV) ושאלה אם צריך לבדוק שהנגיף קיים, האם הטיפול יפגע בפוריות שלה, והאם גם בן הזוג זקוק לטיפול.

קיימים כ־40 זנים של נגיף הפפילומה, הפוגעים באיברי המין. זנים 6 ו־11 גורמים להופעת קונדילומות - יבלות באיבר המין. זנים אחרים של הנגיף, בעיקר זנים 16 ו־18, עלולים להוביל להתפתחות נגעים טרום־ממאירים וממאירים בצוואר הרחם, פי הטבעת, הפה והלוע, הפות, הנרתיק ואיבר המין הזכרי.

תהליך התפתחות סרטן צוואר הרחם הוא איטי, וקיימות כמה דרגות לשינוי הממאיר של תאי צוואר הרחם. עקב הזיהום בנגיף, בקרב חלק מהנשים מתפתחים תהליכים טרום־סרטניים מתקדמים, וקיים סיכון שהם יתפתחו לכדי נגעים ממאירים אם לא יטופלו. הטיפול נערך בעזרת לולאה חשמלית (קוניזציה) שברוב המקרים מרפאת את האישה.

השיחה נגעה גם בהשפעה של ניתוח קוניזציה על הפוריות: אמנם מוסרת רק שכבה של 1.5-1 ס"מ מצוואר הרחם, אולם הקוניזציה עלולה להחליש את צוואר הרחם ויש מקום למנוע לידה מוקדמת במקרים אלו על ידי תפר בצוואר הרחם.

הפתרונות: חיסונים וטיפולים מתקדמים

אפשר, למעשה, למנוע לחלוטין את המחלות הטרום־סרטניות בצוואר הרחם על ידי חיסון כנגד נגיפי הפפילומה. החיסון ניתן כיום במסגרת שגרת החיסונים בכיתה ח' ב־2 מנות. הוא מכוון כנגד 9 זנים של נגיף הפפילומה ונותן הגנה של 90 אחוזים כנגד סרטן צוואר הרחם וגידולים ממאירים נוספים, והגנה של 90 אחוזים כנגד יבלות - קונדילומות. ד"ר סיגלר ציין בשיחה כי החיסון בטוח ביותר, ולאחר ניסיון עם מאות מיליוני חיסונים שניתנו, הוכח שאינו גורם לכל סיבוך.

רצוי להתחסן בגיל צעיר ככל האפשר, שכן ההדבקה בנגיף מתרחשת בגיל צעיר ו־80 אחוזים מהאנשים יידבקו במהלך חייהם בנגיף. לא ניתן לדעת אצל מי הנגיף יגרום לשינוי בחומר הגנטי של צוואר הרחם.


ד"ר סיגלר (מימין) ופרופ' בורנשטיין באולפן // צילום: יניב לני/104.5fm צפון
 

הדיון עסק גם בבדיקת משטח צוואר הרחם ('פאפ'), ובדיקת ה־HPV, המאתרת את השינויים הטרום־סרטניים. הבדיקה מומלצת בישראל לכל אישה בגילי 65-25, אחת לשלוש שנים - אבל רק כשליש מהנשים הזכאיות מבצעות בפועל את הבדיקה התקופתית. התוצאה מובהקת: בישראל לא חלה ירידה בתמותה מסרטן צוואר הרחם ב־50 השנים האחרונות, בעוד באירופה ובארה"ב חלה ירידה משמעותית של כ־80 אחוזים ביובל האחרון.

בדיקת ה־HPV נכנסה לאחרונה במקום בדיקת ה'פאפ'. זוהי בדיקה חדשנית, אשר מאתרת את השינויים בצוואר הרחם עוד לפני הופעתם ב'פאפ'. מבחינה מספרית, בדיקת 'פאפ' מאתרת רק 60 אחוזים מהשינויים הטרום־סרטניים, ולעומת זאת, בדיקת HPV מגלה 95-90 אחוזים מהמקרים. כך - בעזרת הבדיקה החדישה - אפשר למנוע יותר מקרים של סרטן צוואר הרחם.

מחלות נוספות הנגרמות על ידי נגיפי הפפילומה וניתנות למניעה על ידי החיסון: גידולים ממאירים של הפה והלוע, שייתכן שנגרמים על ידי מגע מיני באזורים אלו.

גם מחלות שפירות־אך־מטרידות, דוגמת יבלות אשר נגרמות על ידי נגיפי הפפילומה, נמנעות על ידי החיסון. בלעדיו, לאחר ההופעה הראשונית, היבלות הולכות ומתרבות, גם אם ניתן טיפול מוקדם.

חיסונים: הדור הבא

נושא נוסף שנדון הוא החשיבות של ההתחסנות ל'מדוכאי חיסון'. אנשים אלה חשופים יותר למחלות הנגרמות על ידי נגיפי הפפילומה, ולכן צפוי בקרוב להתפרסם נייר עמדה שימליץ על התחסנות גם בקרב קבוצת אנשים זו.

עניין לא פחות מאתגר הוא העיסוק בנושא החיסון כשמדובר בהורים למתבגרים. כיצד יכולים ההורים למנוע את המבוכה הנלווית מחיסון לנגיפים המועברים במגע מיני? לשאלה זו התייחסה, על קו הטלפון, גב' אורית מיכאל רוזנשטיין, מנחת הורים על פי גישת מכון אדלר, אשר הנחתה עד היום עשרות סדנאות הורים, ומרצה בארגונים גדולים. אורית מעניקה ייעוץ אישי להורים, ובמקביל שולחת מדי שבוע טיפים מקוונים למאות הורים.

אורית מיכאל רוזנשטייןלדבריה, במשפחות רבות, עקב המבוכה, ההורים מתעלמים בכלל מכל מה שקשור במין, דוחים ככל האפשר את השיחה על מיניות ובריאות מינית, או מדברים בסיסמאות. בשיחה ניתנו כמה עצות להורים: ראשית, רצוי לקיים את השיחה מוקדם מאד, בילדות, לפני שהנושא נהיה רלוונטי וטעון. כדאי להתחיל מהסבר לילדים על שינויים פשוטים יותר, כמו הופעת המחזור - ומשם לגלוש לשיחה על אמצעי מניעה. טיפ נוסף שהוענק בשיחה המרתקת היה להעלות את נושא המיניות בכל פעם שאפשר, למשל - להשתמש בהזמנה לקבל את החיסון כנגד נגיפי הפפילומה כגורם לשיחה, ולקיימה כשווים אל שווים, כלומר: ללמוד ביחד את הנושא ולאתר ביחד מקורות אמינים.

המומחים סיכמו את השיחה בכך שמומלץ מאד להתחסן נגד נגיף הפפילומה בגיל צעיר ולהקפיד על ביצוע משטח צוואר הרחם אחת לשלש שנים, בגילאים 65-25. את המידע בנושא רצוי לשאוב מאתרים של איגודים מקצועיים.

 


פודקאסט זה מובא בשיתוף עם החברה הישראלית לקולפוסקופיה ופתולוגיה של צוואר הרחם.
מוגש בחסות חברת MSD וחברת גאמידור דיאגנוסטיקה כשירות לציבור.

16/10/2020

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


פרופ' יעקב בורנשטיין
פרופ' יעקב בורנשטיין  |  צילום: יניב לני/104.5fm צפון
Paris