מצפון תבוא הרעה? התאונה הקשה בגליל שגבתה את חייהם של חמישה אנשים העלתה שאלות קשות לגבי מצב תשתיות התחבורה באזור הגליל. ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק, שוחח עם אלון גל וליאת רון ב-103fm, התייחס לנתונים בנוגע לקטל בדרכים וקרא לממשלה לטפל בתשתיות הדרכים בפריפריה ברחבי הארץ.
"צריך חקירת עומק לתאונה הזאת כדי להבין מה היו הליקויים, האם האוטובוס היה לא תקין, האם התשתית לא תקינה, האם הייתה בעיה בתהליך ההכשרה של הנהג", אמר קיטה בפתיחת דבריו והתייחס לתאונה הקטלנית שאירעה אתמול (ד') בכביש 89 בצפון הארץ ."לא מקובל שתאונות כאלה יקרו – אסור שלאוטובוס שמסיע תלמידים תקרה תאונה כזאת, אי אפשר שהורים ישלחו את ילדיהם למחנה או טיול ויחששו בבית שיקרה להם משהו".
"הפריפריה הגאוגרפית בישראל סובלת בתחום הדרכים", הדגיש קיטה. "התשתיות פחות טובות – במקצה של כביש 89 בו התרחשה התאונה אין קו הפרדה בין הנתיבים, וכל טעות קטנה של הנהג יכולה לגרום לתאונה. בנוסף, האזורים האלה מרוחקים ממוקדי רפואה והפינוי לבתי החולים ארוך יותר. יתר על כך, המחקרים מעידים כי אנשים בגאוגרפיה הפריפריאלית הם ממעמד סוציו-אקונומי נמוך יותר, לכן הרכבים שלהם פחות טובים ויש יותר נפגעים".
קיטה קרא לממשלה לפעול והשקיע בתשתיות הדרכים ברחבי הארץ: "מדובר בהשקעה כלכלית ממדרגה ראשונה. האסטרטגיה של הממשלה לטיפול בתחום הזה היא אדישות, לא עושים כלום. צריך לשים כסף על המאבק הזה", הוא אמר והתייחס לנתונים שמגלים כי מתחילת השנה נהרגו 270 אזרחים ברחבי הארץ בתאונות דרכים. "זאת סטטיסטיקה נוראית של הרוג ביום. הנתונים לא משקרים, ואין לנו מה להתפלא שזה קורה. אנחנו צריכים לשים את האמת על השולחן, אין תוכנית לאומית לטיפול בקטל בדרכים. תתארו לכם שהיינו מטפלים בקורונה בלי מתווה – אין פה אסטרטגיה, ולכן אנחנו משלמים את המחיר".
אלון גל וליאת רון שוחחו גם עם משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר, שהשתתף בצער משפחות ההרוגים בתאונה בגליל. "בכל מה שקשור לתשתיות תחבורה בצפון בכלל ובגליל המערבי, נעשה המעט שבמעט", הוא אמר. "המדינה אצה לעשות תוכניות שמעודדות מגורים, והערים בגליל המערבי כמעט מכפילות עצמן מבחינת התוכניות האלה, אך לעומת זאת בכל מה שקשור לתשתיות התחבורה – יש אפס תוכניות".
עריכה: ג'וני דוב