רדיו ללא הפסקה
רדיו ללא הפסקה
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור

המשקל שנעצר

דיאטה יכולה לעזור לנו לרדת במשקל, אבל מה קורה כשאנחנו מרגישים תקועים והמספרים לא משתנים? • ד"ר רוזמן מסבירה מדוע ואפילו נותנת תפריט


"'אני שומרת כמו שצריך ולא יורדת במשקל', 'אני תקועה', זה משפט שאני שומעת, לפחות 5 פעמים ביום כבר עשרות שנים. יש כמה סיבות אפשריות לכך ששומרים ולא יורדים", מספרת ד"ר מאיה רוזמן ומסבירה את הסיבות:

זיופים קטנים שמשתחלים עם הזמן: העייפות מדיאטות כל החיים גורמת לנו לשחרר קצת את הרסן ולהיות פחות מדויקים. כפית של שוקולד למריחה שמכניסים לפה אחרי הכנת כריך לילדים נראית פחות משמעותית, כף אורז שטועמים מהסיר נשכחת כלא היתה, וגם כמה ענבים ששלפנו מן המקרר. אמנם מדובר בדברים קטנים, אך אם נספור את כולם יחד נגיע בדיוק לכמה מאות הקלוריות שמונעות מאיתנו את המשך הירידה.

הגוף זקוק לפחות קלוריות כשמרזים: החישוב הממוצע לדרישת הקלוריות בעבר היה 30 קלוריות לכל קילוגרם משקל גוף. הווה אומר, שאם מישהו שוקל 100 ק"ג הוא זקוק ל-3000 קלוריות ליום. אם אותו אדם עשה דיאטה וירד למשקל 70 ק"ג, על פי אותו חישוב כרגע הוא זקוק ל 2100 קלוריות, כלומר 900 פחות מאשר כשהתחיל את התהליך. זהו הבדל משמעותי, שאומר שהתפריט שעזר לו בהתחלה כבר לא יהיה כל כך יעיל כרגע.

ירידה במטבוליזם עם השנים: אצל כולנו, ובמיוחד אצל נשים, השינויים ההורמונליים אחרי גיל 50 גורמים לכך שנשרוף פחות. ההערכה היא שנשים שורפות 300 קלוריות פחות כל יום מאשר לפני גיל המעבר. זה אומר שצריך להקפיד יותר על כל דיאטה, כי כל קלוריה נחשבת.

חסרים תזונתיים יכולים למנוע ירידה במשקל, כמו למשל חוסר ביוד שדרוש למטבוליזם, לשריפת הקלוריות ולפעילות בלוטת התריס, חוסר בברזל או בויטמין B12 שגורמים לחולשת שרירים ולחוסר יכולת לשרוף קלוריות, וחוסר בחלבון בתפריט שגורם לפירוק שרירים.
ירידה במסת השרירים בגוף משמעותה הפחתה בשריפת הקלוריות היומית, כי השרירים הם אלו שמשתמשים ברוב האנרגיה בגוף.


כדי לזרז את הירידה או לבדוק האם מדובר בבעיה התנהגותית או בריאותית, אפשר לבצע תפריט בצורה מאוד מאוד מדוייקת לחמישה ימים ולבדוק אם יש ירידה של חצי קילו עד קילו סימן שמדובר בבעיה התנהגותית שקלה לפתרון.


תפריט לדוגמה: ארוחת בוקר כריך משתי פרוסות לחם קל עם כף גבינה, וירק.
ארוחת ביניים תפוח. בצהריים חזה עוף בגריל או שניצל צמחי עם סלט ירקות טריים ללא רטבים או שעועית ירוקה בכמות גדולה, אחר הצהריים עוד תפוח או יוגורט 1.5%, בערב ביצה קשה, 2 פרוסות לחם קל עם כף גבינה 5%, סלט ירקות גדול. אחרי ארוחת ערב עוד יוגורט.
בלי ללקק, בלי להחליף, בלי לשנות, בלי לטעום מהסירים בעמידה, בלי להתפנק רק 5 ימים ותראו תוצאות.

15/11/2019
הישארו מעודכנים

המשקל לא זז, מה עושים?
המשקל לא זז, מה עושים?  |  צילום אילוסטרציה: Ingram Image