103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

שומן רווי - לא מה שחשבתם

ד"ר מאיה רוזמן: "שומן וגם שומן רווי הם מרכיבים חשובים מאוד בתזונה שלנו, שחשובים גם לתהליכי הזדקנות בריאה"


בעוד הרפורמה של משרד הבריאות מסמנת במדבקות אדומות מוצרי מזון שמכילים יותר מ-5 אחוזי שומן רווי, ד"ר מאיה רוזמן סיפרה על המחקרים השונים שעל פיהם שומן רווי הוא מרכיב חשוב בתזונה שלנו, שמגן על איברי הגוף שלנו ואינו גורם למחלות לב:

"מהו בכלל שומן רווי? ישנן הרבה מאוד חומצות שומן, שכולן מבוססות על שרשרת של פחמנים. יש שרשראות קצרות, יש ארוכות, וסביבן יש מימנים. כאשר השרשרת מוקפת כולה במימנים היא נקראת 'רוויה' במימנים, ויש לה צורה ישרה. אם חסר מימן אחד, או שניים או שלושה, היא נקראת 'בלתי רוויה', ואז יש לה צורה כפופה, מה שגורם להשפעות שונות בגוף.

למרות ששומן רווי נחשב לשומן מן החי, והבלתי רווי נחשב צמחי, יש שומן רווי במאכלים צמחיים כמו קקאו, טחינה, שמן קוקוס, ובעוד שמנים רבים, ובמאכלים מן החי יש גם כמות יפה של שמנים בלתי רווים.

שומן וגם שומן רווי הם מרכיבים חשובים מאוד בתזונה שלנו. השומן חשוב לגדילה, וגם להזדקנות בריאה. היום כבר מבינים שעדיף להגדיל את כמות השומן כמקור אנרגיה, ולהפחית את כמות הפחמימות.

ההתייחסות ההיסטורית שגרסה ששומן רווי הוא מזיק נבעה ממעט מאוד מחקרים שבוצעו, לפני זמן רב במאה הקודמת, שבהם בדקו מה אנשים אוכלים בארצות מסוימות וכמה מחלות לב יש שם. אבל במחקרים שבוצעו מאז גילו שלשומן הרווי תכונות מועילות לבריאות ולמניעת מחלות. לא נמצא כל קשר בין צריכת שומן רווי לבין מחלות לב. בהמשך נעשו מחקרים שבהם נכללו אלפי אנשים מכל העולם, וגם בהם חזרה התוצאה שאין קשר בין צריכת שומן רווי לבין תמותה ממחלות לב.

להפך, המחקרים מראים שצריכת שומן רווי, למשל ממוצרי חלב מגנה מפני סוכרת, ומפחיתה סיכון לשבץ. בארצות שבהן צריכת השומן הרווי גבוהה, הייתה ירידה משמעותית במחלות לב ובשבץ. זו אולי לא הוכחה ישירה, אבל זה בהחלט שולל את הטענה ששומן רווי לא בריא.

ועוד מחקר שברצוני לציין: צריכת מוצרי חלב עם אחוז שומן גבוה לא גרמה לעלייה ברמות הכולסטרול בדם ולא הגדילה סיכון למחלות לב או לחץ דם.

בתהליך ההזדקנות יש עלייה באחוז השומן בגוף שלנו וירידה באחוז המים. בגוף שלנו יש שומן רווי סביב האיברים הפנימיים, שמטרתו להגן על איברים אלו, והשומן החיצוני בגוף שלנו הוא בלתי רווי, כי הוא מגיב יותר טוב לשינויי טמפרטורה. גם מסיבה זו חשוב לצרוך שומן.

ההמלצה במאה הקודמת להגביל את צריכת השומן הרווי גרמה לאנשים להגדיל את צריכת הפחמימות, מה שגרם לעלייה בשיעור מחלות הלב והסוכרת.

כל עוד מדובר בתזונה מאוזנת, המגמה מהמחקרים של השנים האחרונות היא שצריכת שומן אינה גורם סיכון בריאותי, ואפילו עוזרת להפחית צריכת פחמימות".

10/01/2020
הישארו מעודכנים

ד"ר מאיה רוזמן
ד"ר מאיה רוזמן  |  צילום: 103fm