ד"ר מאיה רוזמן

פחמימה כתרופת הרגעה?

בזמן מתח ולחץ נפשי רובנו מנשנשים יותר פחמימות, האם זה באמת עוזר להירגע? • ד"ר מאיה רוזמן מסבירה


"בזמן מתח ולחץ נפשי רובנו מנשנשים יותר פחמימות, ושאלו אותי האם זה באמת עוזר להרגע?", מסבירה ד"ר מאיה רוזמן, "פחמימות באמת מזרזות את יצור החומר המרגיע שנקרא סרוטונין, אבל סרוטונין זה נוצר במוח דווקא מחומר אחר, שנקרא טריפטופן. זוהי חומצה אמינית שיש בכמות גדולה בגבינה לבנה, בגרגרי חומוס, באגוזים ובבוטנים, וגם בלחם מלא, בבנות, בטטות וטחינה – ואלו המזונות שיכולים לעזור במידה רבה יותר".

"פחמימות וסוכרים קצת מזרזים את כניסת הטריפטופן אל תוך המוח, אבל השפעתם המנחמת נובעת בעיקר מכך שהם טעימים, ובגלל המרקם הנעים שלהם. השפעתם המנחמת היא לדקות ספורות בלבד, ויתכן שהשפעתם בטווח הארוך יותר היא הפוכה – עליה במשקל, חרטה, תחושת חוסר שליטה על מה שאוכלים. מזונות נוספים שחשוב לצרוך בזמן סטרס הם כאלו שיש בהם סידן או מגנזיום תורמים להרפיית שרירים, כמו חלב ומוצריו, וגם אגוזים, שקדים, וקטניות".

המאכלים שיתנו את ההשפעה הגדולה ביותר הם:

מוזלי שמכיל שילוב של יוגורט עם גרנולה, אגוזים ופירות, או טוסט מלחם מלא וגבינה צהובה, או פיתה עם חומוס או חלבה שמכילה שילוב של סוכר עם טחינה.

המאכלים שעליכם להימנע מהם:

"קפה וכל מה שמכיל קפאין: כולל קולה, מגבירים את הדופק, את לחץ הדם ואת תחושת המתח. בילדים- להימנע מכל מה שמכיל צבע מאכל צהוב טרטרזין, שעלול לגרום להיפראקטיביות, ונמצא בממתקים ובחלק מהחטיפים, וחלק מהקורנפלקסים הצבעוניים. חשוב לקרוא על האריזה, ואם לא שמדובר כתוב שמדובר בצבע מאכל טבעי – לבדוק איזה צבע".

המשקאות שניתן להחליף בקפה ויעזרו לכם להירגע:

"חליטות מצמחים שנחשבים למרגיעים, כמו קמומיל, או קינמון, וגם נענע. גם קקאו חם: יש בקקאו חומרים משפרי מצב רוח, וזה בשילוב עם החלב שמרגיע בפני עצמו,  כדאי לדעת שכמות הקפאין בקקאו נמוכה מאוד– בערך 10% מאשר בקפה".

"קיימים גם תוספים של ויטמינים שנועדו להרגעה, הם מבוססים בדרך כלל על כמות גדולה של ויטמינים מקבוצהB  שמרגיעים, בשילוב עם צמחי מרפא כמו פסיפלורה או וולריאן. ברוב המקרים מדובר בויטמינים מסוג כזה שאם יש עודף שלהם- זה לא גורם לנזקים בגוף אלא מופרש החוצה בשתן, כך שהתוספים האלו – אם הם לא עוזרים הם כנראה גם לא מזיקים".

האמור באייטם זה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד.
20/03/2020
הישארו מעודכנים

ד"ר מאיה רוזמן
ד"ר מאיה רוזמן  |  צילום: 103fm