103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

כולסטרול זה לא הכל

המאזין תהה לגבי המחקרים הסותרים בנוגע לשומן הרווי ולכולסטרול הקיימים במזון • ד"ר מאיה רוזמן הסבירה: "כולסטרול הוא סוג של שומן רווי"


המאזין התייחס למחקרים השונים בנוגע לשומן הרווי ולכולסטרול המצויים באוכל, כאשר לאחרונה מחקרים חדשים טוענים כי השומן הרווי אינו מזיק כמו שחשבו. ד"ר מאיה רוזמן התייחסה לנושא, והסבירה מה זה כולסטרול בכלל - ובאילו כמויות הוא מצוי במזון.

על אף שכולנו מכירים את ה'כולסטרול' בתור המרכיב ה'רע' בתזונה, מתברר בשנים האחרונות כי הדבר לא בהכרח נכון. כולסטרול משמש כמרכיב מהותי בתהליך בניית הרקמות בגוף, כמו גם בבנייתם של ויטמינים, הורמונים ועוד. גוף האדם מייצר את הכולסטרול בעצמו, למעשה אלו תאי הכבד אשר מייצרים את מרביתו, ולצד זאת האדם צורך כולסטרול גם במזון, לרוב במזונות מהחי. המאזין תהה מדוע הוא רואה מזונות בהם הכולסטרול גבוה מהשומן הרווי ולהפך. ד"ר מאיה רוזמן הסבירה למאזין כי הכולסטרול הוא סוג של שומן רווי.

"אם יש מעט שומן רווי צריך להיות מעט כולסטרול, צריך להיות מקביל. אם יש 0% שומן לא יכול שיהיה כולסטרול, כי כולסטרול הוא שומן. את כמות השומן הרווי כותבים בגרמים, וכולסטרול רשום במיליגרמים, בגלל זה, זה נראה לך שונה. ניקח לדוגמה ביצה, שומן רווי 3 גרם ב-100 גרם, מיליגרם זה אלפיות הגרם, מתוך זה יש 379 מיליגרם של שומן רווי. בגבינה צהובה 28%, שומן רווי 17 גרם של שומן רווי, מתוך זה 84 מיליגרם כולסטרול. החלק של הכולסטרול בגבינה הצהובה, מתוך השומן שיש בה, הוא נמוך", אמרה.

"שומן רווי וכולסטרול לא בהכרח גורמים למחלות"

בהמשך, התייחסה למחקרי עבר שטענו כי שומן רווי מזיק, וכולסטרול בפרט והסבירה כי "היום יודעים שזה לא בדיוק ככה. שהשומן הרווי והכולסטרול באוכל לא בהכרח הגורמים למחלות לב, ההפך. אם מגדילים את כמות השומן הרווי והבלתי הרווי במקום צריכה של פחמימות, זה יכול לגרום דווקא להפחתת הסיכון למחלות לב. לפני המון שנים הייתה המלצה להפחית את השומן, בד בבד הייתה עליה מטורפת בצריכת פחמימות ומוצרים מתועשים, עם כל מה שקורה בעולם עם התפתחות התעשייה והאוכל המתועש, יצא שעם השנים עלתה מאוד השכיחות של התקפי לב, סוכרת ומחלות אחרות שקשורות בעיקר בפחמימות".

לכן ד"ר רוזמן המליצה למאזין "להסתכל על רשימת הרכיבים, אם יש בזה כימיקלים, סוכר לבן או קמח לבן, ופחות להסתכל על הטבלה עם השומן הרווי והכולסטרול. לדעתי זו טעות שמשרד הבריאות מסמן את השומן הרווי בכמות גדולה, כי הוא לא מתייחס לכמות שנצרכת. אתה רואה כמו בגבינה הצהובה שיש 16 גרם שומן רווי ל-100 גרם. אבל בפרוסה של 25 גרם יש לי 4 גרם שומן. אם אסתכל על כל השומן הרווי שאני אוכלת במשך היום, יכול להיות שזה לא יוצא הרבה. כך שההתייחסות לא נכונה ועלולה לבלבל לדעתי".

לסיום, המאזין סיפר כי הוא מנסה להוריד ממשקלו, ולכן אימץ תזונה דלת פחמימות ושומנים, ותהה האם הוא צריך לאכול מזונות מסוימים על מנת להכניס אנרגיה לגוף. על כך השיבה ד"ר רוזמן: "הוא ישתמש בשומן שלו. אתה נותן אנרגיה כנראה מהחלבונים שאתה אוכל".
 

עריכה: עופרי גליכמן

האמור באייטם זה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד.
28/08/2020
הישארו מעודכנים

ד"ר מאיה רוזמן
ד"ר מאיה רוזמן  |  צילום: 103fm