103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

ההיגיון מאחורי דיאטת האדם הקדמון

מהם היתרונות של דיאטת פליאו הנפוצה? • ד"ר מאיה רוזמן הסבירה: "הוויתור על פחמימות עוזר למנוע מחלות רבות ועוזר לשלוט בתחושת הרעב"


בפתיחת התוכנית, ד"ר מאיה רוזמן סיפרה על תזונת פליאו שנהייתה נפוצה במיוחד בשנים האחרונות. ד"ר רוזמן סיפרה על הקשר בין דיאטת פליאו לבין התזונה של האדם הקדמון, והסבירה מהם היתרונות הבריאותיים בתפריט נטול פחמימות בכלל:

"תזונת פליאו מבוססת על תזונת האדם הקדמון בתקופה הפליאוליתית, שהחלה לפני 2 מיליון שנה ונמשכה מאות אלפי שנים. בתקופה הארוכה הזו, בני האדם היו לקטים וציידים ואכלו את מה שהיה סביבם בטבע: פירות, צמחים, אגוזים, בשר ודגים. רוב הקלוריות הגיעו מחלבונים ושומנים. באותו הזמן האדם לא גר במקום קבוע, הוא היה נווד ולא גידל צמחים או בעלי חיים במטרה לאכול אותם.

לפני בערך 11 אלף שנה החיטה בייתה את האדם. עד אז, 1-2% מהקלוריות שנצרכו היו מחיטה, שהייתה עשב לא נפוץ בכלל, אבל במהפכה החקלאית התחיל האדם לגדל שדות של חיטה, ובהדרגה דגנים כמו חיטה, תירס או אורז הפכו להיות יותר מ-80% מן הקלוריות שנצרכו. 

הפגיעה בבריאות היתה כפולה - לא בלבד שהחיטה לא יכולה לספק לאדם את הויטמינים והמינרלים שהוא צריך, אלא גם שלצורך גידול החיטה התחיל האדם לעשות פעולות שלא מותאמות לגוף שלו: לסחוב דליים עם מים, לפנות סלעים כדי לשתול חיטה ולמקש עשבים בשדות. כל אלו גרמו לפגיעה בשלד, בנוסף לחסרים התזונתיים ולעלייה בתחלואה.

היום, לצערי, החיטה תופסת חלק גדול מאוד בתפריט של הרבה אנשים. בבוקר אוכלים דגני בוקר או לחם, לוקחים כריך ביניים, בצהריים פסטה או בורגול או פתיתים או קוסקוס (כל אלו עשויים מחיטה), אחר הצהריים עוגייה מקמח חיטה, ובערב שוב לחם או פיצה עם בצק חיטה.

אבל על-פי מחקרים רבים שבוצעו בשנים האחרונות, הוויתור על פחמימות באופן כללי עוזר למנוע את כל המחלות האפשריות. סוכרת, וגם מחלות לב, דלקות ואפילו סרטן. הוויתור על פחמימות גם עוזר לשלוט בתחושת הרעב ומאפשר שובע ארוך יותר.

האדם הקדמון לא אכל לפי שעות אלא כשהיה לו אוכל או כשהיה רעב, ולכן בשיטת הפליאו לא מדובר בתפריט מדויק אלא ברשימה של מאכלים שמותר לאכול כמה שרוצים ורשימה של מה שאסור: המאכלים המותרים הם בשר, דגים, ביצים, כל הירקות כולל ירקות שורש, פירות, אבוקדו וקוקוס. רשימת המאכלים האסורים כוללת קפה, סוכר, לחמים, בצקים וכל מזון מתועש או שמכיל חומרים משמרים או צבעי מאכל.

איריס, מטופלת שלי שכבר ירדה 5.5 ק"ג, סיפרה שפעם היתה אוכלת כמויות מאוד גדולות של פחמימות, ולא הרגישה שום תחושת שובע. כיום היא אוכלת בעיקר חלבונים, ירקות ופרי אחד ליום ולא מרגישה רעב בכלל. היא שבעה בסוף הארוחה וזה עושה לה תחושה נפלאה, ומצב רוח מעולה. היא ישנה הרבה יותר טוב, אחרי זמן ארוך שהיו לה בעיות שינה. איריס סיפרה לי, 'לא הפסדתי שלא אכלתי עוגה, אלא הרווחתי. הרווחתי גם תחושת הצלחה וניצחון'".

בהמשך, הציגה ד"ר מאיה רוזמן את ממצאיו של מחקר שבדק האם דיאטת פליאו מסייעת להוריד את לחץ הדם ולאזן את רמות הסוכר והשומנים בדם.

האמור באייטם זה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד.
20/11/2020
הישארו מעודכנים

ד"ר מאיה רוזמן
ד"ר מאיה רוזמן  |  צילום: 103fm