103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

תאכל פרי ותהיה לי בריא

הקיץ כבר כאן והגיע הזמן ליהנות מפירותיו - אבל אילו פירות בריאים יותר מאחרים, ואילו משמינים? • ד"ר רוזמן הסבירה: "מה שקובע זה גודל מנת הפרי"


הקיץ כבר כאן ואיתו הפירות הקיציים, הטעימים, המתוקים והמשמינים. ד"ר מאיה רוזמן עשתה סדר בסלט הפירות, וסיפרה על הפירות המשמינים ביותר, על הפירות שיש בהם הכי פחות סוכר, ועל הוויטמינים שכל פרי מכיל:

"הפרי המשמין ביותר הוא התמר. תמרים לחים מכילים כמעט 30% סוכר, ופי 3 קלוריות מפירות אחרים. 2 תמרים הם מנת פרי שמכילה 100 קלוריות, כמו כריך מלחם קל. פירות הקיץ המשמינים ביותר הם ענבים, דובדבנים ומנגו - אלו מכילים כ-65 קלוריות במאה גרם, (10-20 קלוריות יותר במאה גרם בהשוואה לתפוח או אפרסק). כמובן, מה שקובע זה גודל מנת הפרי שאוכלים.

באבטיח ומלון יש הכי פחות קלוריות וסוכר, ולפיכך הם הכי פחות משמינים. למרות המיתוס שאבטיח זה רק מים וסוכר, כדאי לדעת שבאבטיח יש חצי מכמות הסוכר בהשוואה לפירות אחרים. כמות הקלוריות באבטיח וגם במלון, דומה לזו שיש בגזר - 32 קלוריות במאה גרם. 

מהי בכלל מנת פרי? בזמן דיאטה רוצים שארוחת הביניים תכיל כ-100 קלוריות, אז החישוב הוא לפי משקל הפרי. בגלל שבאבטיח ומלון יש מעט קלוריות וסוכר, מנת פרי מהווה 3 כוסות אבטיח או מלון. ענבים או דובדבנים - כוס חד פעמית אחת. תפוח, אגס, אפרסק - יחידה אחת. משמשים - 4-5 יחידות, ונקטרינות - 2 יחידות.

חשוב לשים לב שיש הבדל בין הפירות באינדקס הגליקמי, כלומר באיזו מהירות הם מתעכלים והסוכרים מהם נספגים. ככל שהאינדקס הגלימקי יותר נמוך זה יותר טוב, כי זה משביע לזמן ארוך יותר וגם מתאים יותר אם יש סוכרת. פירות עם אינדקס גליקמי נמוך, למשל, הם שזיפים, אפרסקים, מנגו ודובדבנים. מהבחינה הזאת, פחות מומלצים הם דווקא אבטיח או תמרים. אם משלבים את הפרי עם יוגורט או שקדים או אגוזים, אלה מעכבים את העיכול של הפרי ואת הספיגה של הסוכרים.

ואיזה פרי הכי בריא מבחינת הויטמינים? אין כזה. מלון עשיר מאוד בויטמין C, אבטיח עשיר בליקופן, בבננה יש הרבה אשלגן ומגנזיום, במנגו יש ויטמין A. והגוף יקבל הכל אם נאכל מכל הפירות, אז חשוב לגוון".

האמור באייטם זה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד.
11/06/2021
הישארו מעודכנים

ד"ר מאיה רוזמן
ד"ר מאיה רוזמן  |  צילום: 103fm