103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
ד"ר מאיה רוזמן

מצעד הפירות של החורף

צריכת הפירות בחורף הכרחית ביותר, זאת בעקבות ויטמין C החשוב למערכת החיסונית • איזה פרי הכי משמין ואיזה הכי בריא?


כולנו מכירים את פירות הקיץ, אבל האם קיים דבר כזה 'פירות חורף'? הרי בתקופה הזאת בשנה, כולנו רוצים יותר ויותר את המאכלים החמים ואף מוותרים על הפירות בתפריט היומי שלנו. ד"ר מאיה רוזמן, שיודעת כמה הפירות חיוניים לתקופת החורף עקב ויטמין ה־C הקיים בהם, שיתפה מי הם הפירות המשמינים ומי נחשב לבריא ביותר ברשימה. 

אז בואו נתחיל מהפרי המצטיין. לדבריה של ד"ר מאיה רוזמן, "התותים הם הפרי הכי הדיאטטי שיש, אשר מכילים רק 32 קלוריות ל-100 גרם, כ-5% סוכר, אולי אפילו טיפה פחות ממה שיש בגזר". תשמחו לדעת שסלסלה גדולה של 300 גרם תותים, זאת מנה פרי שיכולה להיות נשנוש גם בזמן דיאטה. והנה ההפתעה: לטענתה של המומחית, "אפשר להוסיף לתותים גם את הקצפת מהבקבוק עם הספריי. הרוב שם אוויר, אין שם הרבה קלוריות וזה נראה קינוח חגיגי ושחיתותי שדווקא כן מתאים לדיאטה". והוסיפה: "התותים מצטיינים גם מבחינת ויטמין ה־C. בסלסלה שדיברנו עליה מקודם, יש בערך 180 מיליגרם מהוויטמין, שזה בערך פי שניים ממה שצריך לצרוך ביום". 

ד"ר רוזמן הביאה בשורה פחות משמחת לאוהבי האגסים. לדבריה, "באגסים יש כ-10% סוכר, שזה כפול ממה שיש בתותים, ויש להם גם כמות נמוכה מאוד של ויטמין ה־C, אבל פרט לטעם המיוחד שלו - אפשר להגיד עליו אחד דבר טוב. ובכן, כמעט ואין אלרגיות לפרי הזה". לאלו שאוהבים לאכול בננות אך חוששים מעצירות, חשפה המומחית: "בניגוד למיתוסים, הבננה אינה גורמת לעצירות. יש בה סיבים תזונתיים שמסדירים את פעילות המעיים והיא טובה גם אם יש נתייה לכאבי בטן ושלשולים".

והמשיכה: "גם בתפוזים יש 10% סוכר כמו שיש באגסים, שזה אומר שבתפוז אחד גדול יש כ-4 כפיות סוכר. עם זאת, בתפוז אחד יש יותר ויטמין C ממה שצריך לצרוך ביום, אבל חשוב לזכור - אם סוחטים אותו למיץ, הוויטמין מתפרק". והבהירה, לטובת חולה הסוכרת: "עוד דבר שכדאי לזכור, הוא שבמיץ התפוזים אין את הסיבים התזונתיים שיש בפרי והסוכר נספג הרבה יותר מהר". 

מצעד פירות החורף ממשיך להפתיע. ובכן, ד"ר רוזמן הסבירה כי לקיווי יש כמות ויטמין C שדומה למה שיש בפירות ההדר - ואולי אפילו טיפה יותר. לטענתה: "זה אומר שבקיווי קטן אחד יש יותר ויטמין ממה שצריך לצרוך ליום". בנוסף לכך, יש בו רק 60 קלוריות, שזה אומר ש-2 כאלה, הם מנה פרי מצוינת לדיאטה.

ומי זכה במקום הראשון כפרי החורף המשמין ביותר ועם אחוזי הסוכר הגבוהים ביותר? האפרסמון. המומחית הסבירה כי "באפרסמון אחד יש יותר מ-100 קלוריות, אבל יש בו גם הרבה ויטמין A שלא פחות חשוב למערכת החיסון מהוויטמין ה־C". ודאגה להוסיף כי "קליפת האפרסמון קשה מאוד לעיכול ועלולה לגרום לבעיות עצירות אצל רבים, אז כדאי מאוד לקלף את הפרי לפני שאוכלים אותו". 

לסיכום המצעד, ביקשה ד"ר מאיה רוזמן להבהיר כי "בטח שמתם לב שאין פרי אחד שיש בו את כל היתרונות, וכמו כל דבר בתזונה - גם עם הפירות כדאי לגוון. לכל פרי יש יתרונות אחרים ואם אוכלים מכולם, יש יותר סיכוי שהגוף יקבל את כל הוויטמינים שהוא צריך". 

עריכה: דוד זבולוני

האמור באייטם זה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד.
17/12/2021
הישארו מעודכנים

מצעד הפירות של החורף
מצעד הפירות של החורף  |  צילום אילוסטרציה: Ingram Image