103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור

אין לי מלח דל

המאזינה התעניינה האם רצוי לבשל עם מלח דל נתרן במקום המלח השולחני • ד"ר רוזמן הסבירה את ההבדלים בין המלחים וכיצד ניתן לעקוב אחר צריכת הנתרן


לאורך השנים גבורת המודעות לחסרונותיו של הרכיב הבסיסי בכל מטבח - המלח. אז באיזה מלח כדאי לנו להשתמש? והאם מלח דל נתרן הוא בהכרח בריא יותר? ד"ר מאיה רוזמן הסבירה הכול.

הימצאותו של המלח בכל בית והמודעות להשפעות השליליות שבו גרמו לרבים לחפש תחליף ראוי הן מבחינת טעם והן מבחינת בריאות. המלח מזיק לגופנו עקב כמויות הנתרן בו המגדילות את הסיכון ללחץ דם, לחלות בשבץ מוחי, מחלות לב וכלי דם, אי ספיקת כליות, סרטן קיבה ועוד. 

המאזינה, שבריאותה חשובה לה, הבחינה כי לאחרונה מוכרים מלח דל נתרן באריזות גדולות יותר מבעבר. דבר זה גרם לה לתהות האם נכון עבורה להחליף את המלח השולחני המצוי במלח דל נתרן.

"הסיבה שמכרו מלח דל נתרן בכמויות קטנות היא שחלק גדול מהמלחים בלי נתרן במקום נתרן שמו אשלגן", הסבירה ד"ר רוזמן, ופירטה על ההבדל בין השניים: "המלח שאנחנו מכירים הוא עם נתרן כלורי והמלח דל הנתרן עם אשלגן כלורי".

המלח דל הנתרן אומנם היווה תחליף לתקופה, עד שהתגלה כי גם הוא לא בהכרח בריא לגופנו. "הסתבר שלכמויות גדולות מדי של אשלגן יש השפעה לא טובה על הלב. הנתרן יכול להעלות את לחץ הדם והמלח עתיר האשלגן צריכת המלח שלו גם לא טובה", ציינה ד"ר רוזמן.

לאדם בוגר בישראל מומלץ לצרוך כ־1,500 מ"ג נתרן ליממה, ואילו הצריכה המרבית הממולצת היא כ־2,000 מ"ג ליממה. משמע, הכמות המומלצת לאדם בוגר היא 6־5 גרם מלח.

"המלח צריך להיות מחושב לפי כל היום ולאו דווקא רק בישול", הדגישה רוזמן, "כמעט בכל דבר יש מלח. בלחם, בגבינה לבנה רגילה, ברטבים, בבשר שעבר הכשרה יש מלח, ובכמעט כל דבר יש נתרן".

רוצים להפחית במלח? תוסיפו יותר תבלינים

בהמשך, התעניינה המאזינה כיצד היא תוכל להפחית בצריכת הנתרן היומית. ד"ר רוזמן הסבירה מאיזה טעויות כדאי להימנע ומהי הדרך הנכונה לעקוב אחר כמות הצריכה היומית. "אם את רוצה לבדוק אם את מגיעה לעודף נתרן זאת טעות להסתכל רק על מלח הבישול. הוא נותן לך בין 10־5 אחוזים מצריכת הנתרן היומית בלבד. צריכים להסתכל על הכול".

"אם את רוצה להפחית יש דרכים הרבה יותר טובות מאשר לקנות מלח דל נתרן חבל על הכסף ואולי גם יוצא פחות טעים אז בכלל", אמרה, וייעצה למאזינה: "תשימי מלח רגיל ותשימי תבלינים אחרים. הם מפחיתים את הצורך בנתרן ויוצא אוכל מאוד טעים. אם את רוצה להפחית תסתכלי יותר על דברים אחרים. זה לא חוסך לך את כמות הנתרן היומי בצורה משמעותית".

עריכה: שני רומנו

האמור באייטם זה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד.
07/01/2022
הישארו מעודכנים

צילום אילוסטרציה: Ingram Image