103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור

גומי גם

ד"ר מאיה רוזמן למאזינה שמודאגת מהעובדה שהילדים שלה אוכלים יותר מדי סוכריות גומי: "זו התחתית של התחתית" • אז מה אפשר לאכול במקום?


כל הורה מודאג היה פעם ילד נרגש שהוריו העניקו לו ממתק או חטיף בשעות אחר הצהריים בגינה הציבורית. אנחנו זוכרים את הרגע הזה בחדווה, כל יום הולדת או מסיבה בגן הפכה לחגיגה. אז למה היום, כהורים, אנחנו מרגישים רגשות אשם כשאנו רואים את ילדנו אוכלים ממתקים, ומי קבע מה זה יותר מדי סוכר? 

סביב השאלות הללו פנתה המאזינה לד"ר מאיה רוזמן, וסיפרה שילדיה אוכלים יותר מדי ממתקים, ובמיוחד סוכריות גומי. "מהי כמות הנשנושים היומית המומלצת לילדים בגיל הזה", שאלה, "והאם יש שוקולד שמומלץ יותר לילדים?" 

"חטיפי שוקולד שלכאורה 'מכילים חלב' אינם עדיפים על שוקולד חלב רגיל, על אף שיש בהם כמה רכיבי חלב. מותר לילדים לצרוך שוקולד מריר עם אחוז קקאו גבוה (80%) משום שהערך התזונתי של השוקולד עולה בהתאמה לאחוז הקקאו, כמות הסוכר קטנה יותר ויתרונות הקקאו גדולים יותר. בשוקולד מריר עם 605 קקאו ניתן לראשות ברשימת המרכיבים במקום הראשון – 'סוכר', כלומר בהשוואה לשוקולד חלב רגיל אין למריר יתרון, כמות הסוכר כמו גם השומן תהיה בדרך כלל זהה בשניהם".

בהמשך המליצה ד"ר רוזמן להכין לילדים שוקולד ביתי ובריא עם יתרונות בריאותיים, בעזרת מתכון קליל ומהיר (כדקת הכנה) - לוקחים טחינה גולמית, סילאן וקקאו ומערבבים הכל ביחד. עושים כדורים קטנים וניתן לטבול מעט בקוקוס. ניתן לשמור בקירור. אפשר במקום הטחינה הגולמית לשים חמאת בוטנים ובמקום הסילאן לשים דבש.

עוד טענה כי סוכריות הגומי הן התחתית של התחתית, "מדובר במאכלים הכי גרועים שאפשר להכניס לפה", הדגישה ד"ר רוזמן, "זה מאכל גדוש בצבעי מאכל, וכשאתם אוכלים אותו זה ממש כמו לאכול מזון עם צבע שצובעים איתו את הקיר". 

נושא נוסף שסיקרן את המאזינה הוא ההבדל בין סוכר חום לסוכר לבן, ד"ר רוזמן הסבירה על ההבדלים המהותיים בין סוגי הסוכר, ואמרה: "קנה הסוכר הוא צמח ובשביל להפריד את כל הסיבים התזונתיים שנמצאים בצמח זה עובר תהליך של זיקוק שוב ושוב עד שמתקבל הסוכר הלבן. הסוכר החום בעצם עבר קצת פחות תהליכים כאלה, יש בו מעט ויטמנים B, מעט סיבים תזונתיים ומינרליים אבל זה לא באמת יותר בריא. זה לא מה שיהפוך את העוגה לדבר בריא".

לדבריה של ד"ר רוזמן ההמלצה היא להשתמש בקמח מלא במקום בקמח לבן ושיבולת שועל, " את יכולה להוסיך לעוגה גם שקדים, אגוזים, קמח שקדים ואפילו זרעי צ'יה. הדברים האלה מאוד מוסיפים". בנוסף, הזהירה מפני שימוש בצמח הסטיביה המשמש כתחליף סוכר: "היו מחקרים שהראו שיכול להיות שיש חומרים רעילים בצמח הסטיביה אז לא להגזים עם זה".

לסיכום, ד"ר רוזמן המליצה למאזינה להגביל את הילדים לנשנוש ליום, "שורה ליום, כדור שוקולד אחד ליום. אם הכדורים קטנים אז אפשר שלושה ביום", והדגישה כי חשוב מאוד להגביל ילדים עם נשנושים.

עריכה: עופרי גליכמן ועדן בן ארי 

06/03/2020
הישארו מעודכנים

"זו התחתית של התחתית"
"זו התחתית של התחתית"  |  צילום: אסתר רוביאן/פלאש90