103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור

מאה מול מאה

מה ההבדל בין מאה קלוריות של אבטיח לבין מאה קלוריות של לחם? • ד"ר מאיה רוזמן הסבירה למאזין שביקש לבדוק


מהי הדרך הנכונה לרדת במשקל היא שאלה שמעסיקה רבים. ישנן אין-ספור שיטות, דיאטות ודרכים שונות המסייעות לירידה במשקל, חלקן אגרסיביות וקצרות טווח וחלקן קלות יותר אך דורשות שינוי של אורחות חיים. אחת מהשיטות היא שיטת ספירת הקלוריות, המתבססת על ההנחה כי אנרגיה לעולם לא הולכת לאיבוד אלא רק משנה צורה, חוק בסיסי בתחום הפיזיקה, חוק הטרמו-דינאמיקה. המאזין תהה האם כל הקלוריות שוות, וביקש לבדוק האם מאה קלוריות שהוא צורך מאבטיח יכולות להיות שוות למאה קלוריות של לחם. ד"ר מאיה רוזמן הסבירה בהרחבה על ההבדלים ואמרה כי "לא חייבים לשלב לחם או חיטה בתפריט כדי שיהיה בריא".

ד"ר מאיה רוזמן הסבירה כי "אפשר לחיות גם עם פחמימות ממקורות אחרים, אם אתה מעדיף אבטיח אין עם זה בעיה. אני יכולה לשלב לך בכל תפריט 3 כוסות אבטיח במקום 2 פרוסות לחם וזה לא חייב להיות בעייתי כלל. תפריט עם 3 מנות פרי, אתה במקום המנות פרי תיקח 3 כוסות אבטיח , יהיו לך 9 כוסות אבטיח ליום וזה בסדר". היא הוסיפה כי זו "פחמימה פשוטה ועמילן זו פחמימה מורכבת שהגוף צריך לפרק את זה לאט לאט עד שזה נהיה סוכרים, כמו שיש באבטיח פחות או יותר, ואז זה נספג אל הגוף ולוקח לזה יותר זמן להתעכל ולהיספג".

ד"ר רוזמן הציעה למאזין פירות נוספים שהוא יכול לאכול במקום הלחם מבחינת כמות הסוכר. "אבטיח, מלון, תותים ופפאיה - יש בהם הכי פחות סוכר מכל הפירות, בסביבות 6-7% סוכר. זה אפילו פחות מהכמות שיש בגזר. בפירות אחרים יש בערך 10% ובענבים, מנגו ודובדבנים יש 15%. יש תפריטים שמבוססים על אבטיח אבל אתה לא יכול לעשות את זה שבוע-שבועיים כי יהיו חסרים לך דברים". היא הסבירה כי האבטיח והלחם דומים מגיוון ששניהם פחמימות אך "100 קלוריות של יוגורט או ביצה, אני לא יכולה להשוות לקלוריות של האבטיח. הגוף משתמש באופן שונה בקלוריות של החלבון, ואם תאכל כל יום 1,000 קלוריות של פחמימה תרד פחות טוב במשקל, מאשר אם זה אלף קלוריות שהרוב הם שומנים וחלבונים ופחות פחמימות".

 

עריכה: עופרי גליכמן

24/04/2020
הישארו מעודכנים

צילום אילוסטרציה: Ingram Image